Fiskoljan var en produkt från Zytomierskas eget bolag Clean Eating, och marknadsfördes på ett sätt som gav intryck av att personer som använde fiskoljan skulle löpa mindre risk att bli smittade av coronaviruset, eller klara en covid-19-infektion bättre.
Domstolen konstaterar att marknadsföringen sammantaget är såväl vilseledande som aggressiv, eftersom den publicerades i en tid när coronaviruset härjade som värst.
"Att under dessa omständigheter, i marknadsföring, ge intrycket att man har en mindre risk att bli smittad av och/eller en bättre möjlighet att klara en infektion av Covid-19-viruset om man använder den aktuella oljan spelar på konsumenters rädsla för sin hälsa och, potentiellt sett, för sina liv", skriver domstolen i beslutet.
"Marknadsföringen har därför, enligt domstolens uppfattning, varit påträngande och har försatt genomsnittskonsumenten i en situation där denna haft svårt att värja sig".
Domstolen förbjuder nu både Katrin Zytomierska själv och bolaget Clean Eating att marknadsföra fiskleverolja eller andra kosttillskott på ett sätt som ger intryck av att det kan förebygga sjukdomar. Beslutet är förknippat med ett vite på 1,5 miljoner kronor för bolaget och 500 000 kronor för Zytomierska själv.
Såväl Katrin Zytomierska som Clean Eating döms även för otillbörlig marknadsföring sedan de publicerat andra inlägg på Instagram, som inte reklammarkerats tillräckligt tydligt.