Anmälningarna av så kallade befogenhetsbedrägerier ökade markant under 2021. Och ökningen fortsätter i början av 2022, skriver Stöldskyddsföreningen i ett pressmeddelande.
Ofta är det äldre som drabbas.
En vanlig strategi är att bedragaren ringer upp en person och påstår att det har gjorts stora transaktioner från ett konto som tillhör den som blir uppringd. Bedragaren erbjuder då hjälp med att få tillbaka de "stulna" pengarna.
Tillvägagångssättet varierar. Under året har det rapporterats om bedragare som låtsas vara från polisen, banken, försäkringsbolag, hemtjänst, vårdinrättning eller någon annan myndighet eller företag som inger förtroende.
Bedragaren vill ofta ha tillträde till bostaden eller efterfrågar känslig information som inloggningsuppgifter för att kunna länsa bankkontot. Ibland har det även varit två personer, där en ringer upp och den andra knackar på dörren, utklädd som till exempel polis eller vårdpersonal.