Bedrägeriet som fick bankerna att vakna

Telefonbedragare lurade hänsynslöst svenska pensionärer på stora summor pengar. Men efter ett närgånget tv-reportage satte bankerna fart, enligt Niclas Andersson på Noa. Brottsvinsterna från så kallad vishing har nu minskat med över 40 procent.

Niclas Andersson, biträdande chef för utredningsenheten vid Nationella operativa avdelningen (NOA), under en pressträff på måndagen då fyra personer åtalades för grova bedrägerier mot äldre personer.

Niclas Andersson, biträdande chef för utredningsenheten vid Nationella operativa avdelningen (NOA), under en pressträff på måndagen då fyra personer åtalades för grova bedrägerier mot äldre personer.

Foto: Jessica Gow/TT

Brott2025-01-14 06:26

I ett uppmärksammat program kunde SVT:s Uppdrag granskning i fjol visa hur telefonbedragare stal miljontals kronor från äldre svenskar.

Med bild- och ljudmaterial från en okänd person som hackat ligan visades hur pensionärer med cyniska och raffinerade metoder lurades att ge bedragarna tillgång till sina bankkonton, där gärningsmännen efter överföringarna hördes skratta och förolämpa sina offer.

Under måndagen åtalades fyra personer för inblandning i brottsligheten.

Niclas Andersson, biträdande chef på utredningsenheten på Nationella operativa avdelningen, säger att programmet hade stor effekt på bankernas insatser mot bedrägerier.

– Det var väldigt tydligt att både politiken men också bankerna och andra samhällsaktörer förstod att de måste jobba mer med de här frågorna.

Vinsterna från telefonbedrägerier, så kallad vishing, har nu minskat med över 40 procent – ett resultat han tillskriver bankernas arbete.

Det handlar bland annat om polisen och bankerna nu träffas regelbundet och delar information om upplägg och personuppgifter, men även att bankerna är mycket hårdare i sina kontrollfunktioner för att säkra att pengar inte går att överföra lika enkelt.

– Det har också inneburit att de som riskerar att bli utsatta behöver tänka till en eller två gånger till innan man gjort överföringen, vilket haft bra effekt.

Det finns dock mer att göra för att motverka bedrägerierna. Andersson pekar bland annat på Finland, där telekombolag bidragit genom att stoppa bedrägerisamtal från att nå fram.

Fakta: Skydda dig mot telefonbedrägeri

Om någon ringer upp dig och du blir osäker ska du avsluta samtalet. Ju tidigare du avbryter samtalet desto större chans har du att sätta stopp för bedragaren.

Identifiera dig aldrig med bank-id och lämna aldrig ut koder från bankdosa eller till betalkort på uppmaning av någon annan.

Om du mottar ett sms med information som du inte känner igen så rör det sig sannolikt om bedrägeri. Svara inte.

Källa: Polisen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!