Brå vill se bättre kontroll av välfärdsfusk

Kommunerna och regionerna köper välfärdstjänster för över 150 miljarder kronor per år. Men om pengarna hamnar rätt är svårt att kontrollera. Ofta missas även grov brottslighet, enligt en rapport från Brå.

Kommuner och regioner har ofta svårt att upptäcka fusk och felaktigheter när de köper in exempelvis äldreomsorg. Arkivbild.

Kommuner och regioner har ofta svårt att upptäcka fusk och felaktigheter när de köper in exempelvis äldreomsorg. Arkivbild.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Brott2022-03-25 19:43

Så kallade välfärdstjänster – som vård, äldreomsorg, utbildning och barnomsorg – köps varje år in för stora belopp. Samtidigt saknar kommunerna och regionerna metoder för att se till att pengarna hamnar där de ska, enligt Brå (Brottsförebyggande rådet).

Kontrollsystemen som finns missar ofta även den grova brottsligheten.

– Det är väldigt svårt att uppskatta hur mycket pengar det handlar om. Det är svårt att beräkna, eftersom man inte vet hur mörkertalen ser ut, säger Henrik Angerbrandt, utredare på Brå.

– Vi har inga nya siffror för det tyvärr. Men det är ingen som riktigt tittat på kommuner och regioner på det här sättet innan. Det har varit mycket fokus på de statliga utbetalningarna.

Ny myndighet

Enligt rapporten är skillnaderna mellan olika kommuner och regioner stora, både i hur mycket tjänster som köps in och hur kontrollerna ser ut. Gemensamt är dock att uppföljningarna ofta inte sträcker sig längre än till att hantera enbart de uppenbara felen.

Regeringen föreslog i höstas en ny myndighet som ska sköta kontrollen av utbetalningar från välfärdssystemen. Utbetalningsmyndigheten, som ska starta sin verksamhet i Södertälje den 1 januari 2024, kommer dock inte att lösa problemet för kommuner och regionen.

– Den gäller ju framför allt de statliga utbetalningarna till enskilda, inledningsvis i alla fall, och inte kommuner och regioner, säger Henrik Angerbrandt.

Kunskap och resurser

Brå vill i stället se tillståndsplikt för fler verksamheter för att undvika att oseriösa aktörer kommer in på marknaden.

– Det är viktigt att det sker en granskning redan innan man kommer in på välfärdsmarknaden. Det andra är att man behöver göra uppföljningar. Man måste vara tydlig i de avtal och villkor man ställer upp, men också följa upp att de efterlevs, säger Henrik Angerbrandt.

– Det handlar dels om kunskap, ibland har man inte riktigt identifierat problemet, dels är det en resursfråga. Man avsätter inte de resurser som kanske skulle behövas. Utan det blir först när man upptäcker ett fel eller det uppstår en skandal.

Fakta: Fyra typer av oseriösa aktörer

Brå tar i sin rapport "Välfärdsbrott mot kommuner och regioner" upp fyra huvudtyper av oseriösa aktörer bakom företag och föreningar:

1. Bolagsspecialister. Kan driva flera parallella verksamheter och byter "skal" på företagen så fort en granskning börjar. Använder sig ofta av så kallade målvakter som företrädare för verksamheten.

2. Nätverk och möjliggörare. Oseriösa aktörer lär av varandra. Enligt personer som Brå intervjuat förekommer det exempelvis att olika aktörer använder samma rådgivare som ger tips om kryphål.

3. Högstatuspersoner. Exempelvis personer med läkarlegitimation, som utnyttjar sin förskrivningsrätt för att sälja olika preparat på den svarta marknaden. Personer med högstatusyrken kan också användas för olika intyg, exempelvis från läkare, tandläkare eller arbetsterapeut.

4. Okunniga och mindre framgångsrika företagare. Exempelvis företag som har ekonomiska problem och sakta men säkert ökar sin debitering. En vanlig ursäkt bland dem som hamnar under lupp är att de inte kunde reglerna.

Källa: Brå

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!