Antalet bilbrott har vänt uppåt igen efter en längre nedgång – trots att både bilstölder och stölder av de flesta typer av bildelar minskat.
Trendbrottet beror på att antalet katalysatorstölder skjutit i höjden dramatiskt de senaste två åren. Det innebär stora kostnader för bolagen och ofta även lång väntan för bilägarna, skriver försäkringsbolaget If i sin årsrapport om bilbrott.
"Det har gått så långt att kön för att få en stulen katalysator utbytt kan vara uppemot ett halvår. Många drabbas gång på gång. Så här kan det inte fortsätta", säger Ann Hassel Tano, utredningschef på If, i ett pressmeddelande.
Dyra ädelmetaller
Enligt If ökade försäkringsbolagens kostnader för katalysatorstölder med 132 procent, till 152 miljoner kronor, mellan 2020 och 2021.
Organiserad brottslighet, både inhemska och internationella ligor, tros ligga bakom stölderna. Syftet är att komma åt ädelmetaller som finns i katalysatorerna.
If hänvisar till statistik från Larmtjänst, försäkringsbolagens branschgemensamma organisation. Den visar att antalet anmälda katalysatorstölder ökade med över 4 000 procent mellan 2019 och 2020 – från 74 till 3 197.
Under 2021 ökade de med ytterligare 141 procent till 7 670.
"Ingenting händer"
Det innebär att ökningen på två år är över 10 000 procent, konstaterar If, som föreslår en rad åtgärder för att förebygga stölderna av bilar och bildelar.
Bland annat vill bolaget att Tullverket ska få ökade anslag och ett tydligt uppdrag att söka efter stöldgods, samt att tillgången till bilregistret ska licensbeläggas för att göra det svårare för kriminella att hitta stöldobjekt.
"Den politiska enigheten om att bilstölderna måste lösas är grundmurad. Ändå händer ingenting", säger Ann Hassel Tano.