Batteridrivna elhojar har blivit ett allt mer attraktivt stöldgods för cykeltjuvar än traditionella stålhästar.
– Största orsaken är att de har ett högre värde, det finns ett högt andrahandsvärde och det är också en hög efterfrågan på just elcyklar, säger Johan Granholm, motorexpert på försäkringsbolaget If.
Snabba pengar
Av cykelstölderna som anmälts hittills i år gällde 6 575 elcyklar och 21 724 en annan typ av cykel. Samma halvårssiffror från 2021 visar att det stals 4 668 elcyklar och året innan det (2020) 3 751. Samtidigt minskade stölderna av cyklar av annan typ i jämförelse med 2021 (24 739) och 2020 (29 092).
– Man är nog först ute efter snabba pengar, om du kan säja hela elcykeln så får du ju mer pengar än om du försöker sälja bara batteriet. Men det är tyvärr väldigt enkelt att sälja en stulen cykel.
Byter mot droger
Överlag har anmälningarna gällande cykelstölder minskat med ungefär tusen stycken under första halvåret 2022, jämfört med samma period året innan. Men andrahandsmarknaden för cyklar är fortfarande en levande plats att köpa och sälja på.
– En sak som vi sett förekommer i bland annat Finland är man byter stulna cyklar mot droger via till exempel darknet.
TT: Finns det alltså en marknad för elcyklar på darknet?
– Både för vanliga cyklar och elcyklar. Men som med allt, finns det en marknad så finns det att köpa oavsett om det är lagligt eller olagligt, säger Johan Granholm och ger tips till människor som funderar på att köpa en cykel via en laglig sida för andrahandsprylar.
– Här är det mycket upp till konsumenterna att reagera på om cykeln är mycket billigare än normalt när den annonseras, då ska man framför allt kräva kvitto eller garantibevis, för att förhindra att man köper en stulen cykel.