Framför allt ringer bedragarna upp sina offer, men även mejl och sms används. Bedragaren vill ofta ha tillträde till bostaden eller efterfrågar känslig information som inloggningsuppgifter för att kunna länsa bankkontot.
Stockholmspolisen fick i torsdags in flera anmälningar från äldre personer som råkat ut för bedragare som uppgett att de ringde från ett försäkringsbolag. Det rörde sig både om bedrägeriförsök till och fullbordade brott.
– Man är inte oartig om man bara lägger på luren, säger polisens presstalesperson Towe Hägg.
"Särskilt utstuderade"
Finansmarknadsminister Max Elger anser denna typ av bedrägerier vara "särskilt utstuderade".
– Det handlar om att lura äldre, funktionsnedsatta och andra utsatta grupper. Utvecklingen är oroande. Men från konsumentsidan kan vi förbättra situationen genom att nå ut med information om några enkla handlingsregler.
Han betonar att man inte ska lämna ut sina inloggningsuppgifter, att man ska lägga på luren om man blir misstänksam och att man ska anmäla brott om man drabbas.
– Vi försöker nå ut med den här informationen till de här grupperna. Det är klart att om ingen lämnar ut sina inloggningsuppgifter, om alla lägger på luren och alla brott anmäls så kommer vi kunna stävja utvecklingen.
Sedan i fjol har Konsumentverket i uppdrag att via olika aktörer nå ut med nödvändig information till äldre. Det kan handla om organisationer som riktar sig till äldre eller personer med funktionsnedsättning.
– Jag tror att det är ett sätt att gå vidare. Men det är klart att den utveckling vi ser ger vid handen att vi behöver tänka mer på hur vi ska nå ut, säger Elger.
Bedragaren gav upp
En 97-årig kvinna i Nacka kommun blev exempelvis uppringd av en okänd man som uppgav att han ringde från ett försäkringsbolag. Mannen påstod att han behövde få tillgång till hennes bankkort eftersom hon hade tagit ett banklån. Han bad henne lägga kortet i ett kuvert som sedan en person kom och hämtade.
Även en 92-årig man i Solna kommun blev under torsdagen uppringd av en man som uppgav att han ringde från ett försäkringsbolag. Han hävdade att någon tagit ett lån i 92-åringens namn och att en arbetskamrat därför behövde hämta hans bankuppgifter.
92-åringen avslutade samtalet, men blev senare uppringd igen. Då påstod samme man att en okänd person tagit ut pengar från 92-åringens konto. Samtalet avslutades när bedragaren gav upp.
Känner skam
Polisanmälningarna om så kallade befogenhetsbedrägerier – när någon utger sig för att vara exempelvis polis, banktjänsteman eller sjukvårdspersonal – har under perioden januari till november ökat med cirka 30 procent jämfört med motsvarande månader i fjol, enligt Stöldskyddsföreningen.
En vanlig strategi är att bedragaren ringer upp en person och påstår att det har gjorts stora transaktioner från ett konto som tillhör den som blev uppringd. Bedragaren erbjuder hjälp med att få tillbaka de "stulna" pengarna, skriver föreningen.