Flera släppta efter flygplatsaktioner

Minst elva personer anhölls under gårdagen sedan de genomfört en koordinerad miljöaktion på flera av landets flygplatser. De flesta av dem är nu släppta på fri fot, men misstankarna mot dem kvarstår.

Bromma flygplats i Stockholm stängdes för all flygtrafik under en dryg timme, efter det att klimataktivister tagit sig in på området.

Bromma flygplats i Stockholm stängdes för all flygtrafik under en dryg timme, efter det att klimataktivister tagit sig in på området.

Foto: Stina Stjernkvist/TT

Brott2021-11-01 13:51

Larmen om aktionerna började komma vid lunchtid under söndagen. Det rörde sig om personer som tagit sig in på landningsbanor – vissa har försökt limma fast sina händer på marken – eller passagerare som vägrade sätta sig ned i flygplanen. Flygplatser som berördes var Arlanda, Bromma, Malmö, Landvetter, Halmstad, Kalmar, Växjö och Ängelholm.

Senare under söndagen stod det klart att minst elva personer hade anhållits av åklagare. Under måndagen har de flesta av dem släppts.

Åtta av de anhållna misstänktes för brott begångna vid Arlanda respektive Bromma flygplatser och är nu återigen försatta på fri fot, enligt uppgift från Stockholmspolisen. Misstankarna kvarstår dock mot samtliga, utredningen rör luftfartssabotage vid Bromma och luftfartssabotage alternativt brott mot luftfartslagen vid Arlanda.

"Speglar allvaret"

Även de två som varit anhållna för brott på Växjö flygplats är släppta, enligt Åklagarmyndigheten. En man i 60-årsåldern är fortsatt anhållen, misstänkt för luftfartssabotage och obehörigt tillträde till skyddsobjekt vid flygplatsen i Kalmar. Ytterligare förhör ska hållas i det ärendet. Brottsrubriceringarna kan komma att ändras, enligt åklagarna.

Aktionerna genomfördes av klimatorganisationen Extinction rebellion för att "förmedla budskapet att klimatkrisen är akut och kräver politiska beslut som speglar allvaret i krisen".

Händelsen kommer nu att följas upp, säger Peter Larsson, vd för Svenska Regionala Flygplatser AB, en organisation som företräder landets icke-statliga flygplatser.

– Det gör man rutinmässigt, varje incident följs upp. I det här fallet, där det varit på flera platser samtidigt, utgår jag från att Transportstyrelsen kommer att göra någon särskild värdering eller utredning.

Klarat kontrollen

TT: Hur kan det vara så lätt att ta sig in på flygplatserna på det här sättet?

– Lätt vet jag inte om det är, men jag förstår din fråga. I de fall där man har tagit sig in som passagerare har man ju bevisligen kommit igenom säkerhetskontroller och då har de här personerna inte haft några föremål man kan använda för att skada andra eller förstöra. Så långt fungerade säkerheten. Den typen av aktioner är väldigt svåra att möta.

– De som tagit sig in på ett olagligt sätt och forcerat stängsel – det kan ju alltid finnas en diskussion hur pass omfattande skyddsåtgärder som stängsel och bevakning ska vara. Å andra sidan var det ganska snabbt man upptäckte de här personerna, i ett av fallen så kom personen inte mer än in på området innan han blev omhändertagen.

Peter Larsson poängterar också att det inte är de enskilda flygplatserna som värderar sin säkerhetsnivå, utan alla flygplatser i hela världen har samma regelverk och krav.

– Som jag har upplevt det så här långt så verkar säkerhetsrutinerna ha fungerat, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!