Arlanda Express-tåget färdades i omkring 150 kilometer i timmen när tåget spårade ur. Ombord fanns 67 personer varav två skadades och fick föras till sjukhus.
I dokument som SVT tagit del beskrivs att det fanns flera kända fel på rälsen vid just det parti där tåget spårade ur. Utredare ska bland annat enligt SVT konstaterat sprickor i en växel. Enligt Magnus Zetterberg, vd för A-train som driver Arlanda Express, har det funnits ett ärende den 9 maj som enligt honom inte haft något med ett besiktningsprotokoll att göra.
— Jag har inte sett dokumentationen som SVT har tillgång till. Jag tror de har blandat ihop vad som är ett besiktningsprotokoll och vad som inte är det, säger han till TT.
— Vi hade ett felärende den 9 maj där man fann en underhållsåtgärd och det åtgärdades. Vi har gjort en utredning själva och kommit fram till att när tåget spårade ur var detta felet redan åtgärdat.
Ansvarar för underhåll
Magnus Zetterberg säger att det nu handlar om en komponent som sitter under själva växeln som gått sönder.
— Vi har pratat med tillverkaren och den här komponenten har aldrig tidigare någonsin gått sönder enligt tillverkaren. Den sitter under växeln och är inte synlig vid en visuell besiktning.
Men det är ni som ansvarar för underhåll?
— Vi har ansvar att säkerställa underhåll av Arlandabanan. Den här komponenten finns inte med i några underhållsrutiner hos tillverkaren och komponenten ligger på ett sådant sätt att den inte går att inspektera. Den ska inte kunna gå sönder.
– Det är det som Haverikommissionen och tillverkaren ska utreda.
Förundersökning inledd
Polisen har samtidigt inlett en förundersökning om framkallande av fara för annan och vållande till kroppsskada.
— Vi välkomnar alla utredningar och vi kommer självklart bidra och tillföra all information som efterfrågas, säger Magnus Zetterberg.
Sedan olyckan skedde har man enligt Magnus Zetterberg arbetat dygnet runt för att få i gång trafiken igen. Nu är det också klart att driften ska vara igång från och med onsdag nästa vecka, dock med ett begränsat körschema där tågen ska gå i 30-minutersintervaller.
Det hela blir nu ett försäkringsärende, Magnus Zetterberg har inga uppgifter om slutgiltiga kostnader men räknar med över 100 miljoner kronor i förlorade intäkter och kostnader för bolaget. Haverikommissionens rapport förväntas samtidigt inte vara klar förrän om 6—12 månader.