Minst sju vattenskotrar, en båt, tre lyxklockor och väldigt mycket kontanter har kunnat utmätas till sjöss i Stockholms innerstad i sommar.
Sommarens myndighetsgemensamma pådrag "City 2021" har gett resultat inte bara mot buskörningar på sjön utan också mot den organiserade brottsligheten.
– Vattenskotrar har blivit en statussymbol. Kriminella vill synas och visa upp sig i Stockholms innerstad, säger Mikael Damberg (S).
"Stora skulder"
Kronofogden har en nyckelfunktion i det brottsbekämpande arbetet mot gängen såväl på land som till sjöss.
– Gängkriminella har i bland stora skulder. Då biter det att bli av med båten, jetskin eller sina guldkedjor som de så gärna vill visa upp för stockholmarna. Vi ska inte bara döma ut fängelsestraff, utan också gå hårt mot tillgångarna.
I dag krävs att Kronofogden är med fysiskt på båten eller i polisbilen för att kunna utmäta tillgångar. Regeringen jobbar nu på ett förslag som gör det möjligt för Kronofogden att utmäta på distans. Ett telefonsamtal ska räcka.
– Det är ett förslag jag vill komma fram med i höst, säger Damberg.
Buskör vid badplatser
Stöket med vattenskotrar är utbrett. Under torsdagen har ministern åkt med Kustbevakningen i ribbåt till Hornsbergs strand, ett område där problemet med buskörningar beskrivits som stort.
– Vi har problem med regelefterlevnaden. Man håller inte fartbegränsningar och kör nära badande människor. Att det har blivit så väldigt många vattenskotrar gör att det upplevs som störande, säger Johan Berggren, befälhavare på Kustbevakningens fartyg KBV 031.
Polisen fick i slutet av juni befogenhet att ge böter på plats för den som kör vattenskoter så att det stör.
– Det är befogenheter vi också önskar oss. Det skulle underlätta arbetet, säger befälhavaren Johan Berggren.
Även det är ett förslag som regeringen nu jobbar med, efter en hemställan från Kustbevakningen, enligt inrikesministern.
– Vi ska kolla om underlaget räcker för att fatta ett beslut. Det kan gå ganska fort, säger Damberg.
Krävs förarbevis
Från och med den 1 maj nästa år krävs förarbevis för att köra vattenskoter. Damberg kallar det för en "gamechanger".
– En del av dem som busåker kommer inte att vilja skaffa körkort.
Sverige har en vattenskoterförordning som reglerar var det är tillåtet att köra. Men en EU-dom har satt den ur spel, eftersom den strider mot EU-rättens krav på fri rörlighet.
– Vi rapporterar inte för brott enligt vattenskoterförordningen, säger Johan Berggren.
Problematiskt, medger Damberg.
– Å andra sidan har Kustbevakningen andra befogenheter som de tillämpar. När man samverkar mellan polisen, Kustbevakningen och Kronofogden har man tre olika regelverk och befogenheter. Då blir man väldigt mer effektiv.