Mannen arbetade på fartyget Scot Carrier som natten till den 13 december kolliderade med det danska fraktfartyget Karin Høj på Östersjön, mellan Ystad och Bornholm.
Det danska fartyget med två man ombord kapsejsade och hamnade upp och ned i vattnet. Den ene av dem hittades senare död.
Efteråt beslutade Malmö tingsrätt att besättningsmannen skulle häktas som misstänkt för grovt sjöfylleri, grov vårdslöshet i sjötrafik och grovt vållande till annans död. Själv erkände han då bara vårdslöshet av normalgraden.
Begärdes utlämnad
Dansk polis och åklagare har begärt honom utlämnad för att han ska kunna ställas inför rätta i dansk domstol. I Danmark är han häktad i sin frånvaro som misstänkt för vållande till annans död samt grov oaktsamhet i samband med olyckan.
Den 23 december gav Ystads tingsrätt klartecken till utlämningen och till att mannen skulle stanna i häkte i väntan på den – vilket han överklagade.
Men nu säger alltså även hovrätten ja till utlämning, eftersom de formella kraven på en nordisk arresteringsorder anses uppfyllda. Men beslutet har överklagats till Högsta domstolen.
"Brittiskt territorium"
– Det vi menar är helt enkelt att det här påstådda brottet har skett på internationellt vatten och där har inte Sverige straffrättslig jurisdiktion, säger försvarsadvokat Fredrik Kjellin till TT.
Han anser att det brittiska fartyget i det här fallet ska ses som brittiskt territorium.
– Att borda ett brittiskt fartyg på internationellt vatten, som man gjort, och utföra tvångsåtgärder mot min klient och ta honom till svenskt territorium – det i sig menar vi att man kan ifrågasätta.
Han anser att ett utlämnande till Danmark kan stå i strid mot Europakonventionen, FN:s havsrättskonvention och även mot folkrätten, som bland annat reglerar hur stater ska agera gentemot varandra.
Rättat: I en tidigare version av artikeln fanns en felaktig uppgift om rätten att överklaga.