Förra året togs 822 kilo kokain i beslag – i hela Sverige. Bara sedan årsskiftet har 867 kilo kokain hittats i Helsingborgs hamn och totalt drygt 1,3 ton beslagtagen kokain kan kopplas till hamnen i nordvästra Skåne sedan september förra året.
– Såvitt jag känner till saknar det helt motstycke i svensk kriminalhistoria, säger Magnus Pettersson, senior åklagare på riksenheten mot internationell och organiserad brottslighet, vid en pressträff.
– Beslagen har gjorts både i Helsingborgs hamn och i europeiska omlastningshamnar i kylcontainrar med destination Helsingborgs hamn, säger Pettersson.
En inkörsport för kokain
Lejonparten av kokainet är inte avsett för den svenska marknaden utan ska vidare till andra europeiska länder. Tullverket har tidigare i år sagt att Sverige har blivit ett transitland för omfattande kokainsmuggling från Sydamerika.
Speciellt gäller det hamnen i Helsingborg.
– Helsingborgs hamn är Sveriges i särklass största mottagare av kylcontainrar från Sydamerika, säger Magnus Pettersson.
Hamnen är den tredje största mottagaren i Europa av försändelser från Ecuador efter nederländska Antwerpen och Rotterdam. Tidigare år har tullen beslagtagit minimala mängder av kokain i Helsingborg, men något svar på hur länge hamnen har varit en stor inkörsport har inte myndigheten.
– Vi vet inte hur länge det har pågått. Det vi kan konstatera är att även andra stora hamnar gör fortsatt stora beslag av kokain. Jag tror inte att det är så att Helsingborg har tagit över, jag tror bara att det har blivit ytterligare en port in till Europa och Sverige för kokain, säger Erik Friberg, enhetschef vid Tullverkets kriminalavdelning i syd.
Bristande säkerhet
Bristande säkerhet i hamnen gör att såväl utländska och svenska ligor enkelt kan hämta narkotika som ligger gömt i kylcontainrar. I december greps två albanska medborgare när de med hjälp av blott en stege, en hylsnyckel och tre väskor hämtade ut 47 kilo kokain.
För att stoppa en vidare leverans av containrar med gömt kokain krävs en större kontroll av den inkommande frakten med scanners.
– Smugglingen kan bara strypas genom att varje kylcontainer från Sydamerika som sätts i land i Helsingborgs hamn kontrolleras innan den får skickas vidare, säger Magnus Pettersson.
Problemet för Tullverket är att myndigheten endast har en mobil scanner att tillgå i södra Sverige. Utrustningen delas mellan hamnen i Helsingborg, Malmö, Ystad, Trelleborg, Karlshamn och Karlskrona. Den används dessutom vid behov för kontroller vid Öresundsbron.
Tullverkets ledning har begärt ett ökad anslag på 1 050 miljoner kronor för åren 2024–2025, vilket skulle kunna leda till ungefär 90 anställningar.
Tullen skulle gärna se att man även får en fast scanner i Helsingborg.
– En mobil scanner tar även längre tid än en fast scanner. Vi vill ju inte försinka eller förhala det legala inflödet, säger Erik Friberg.