Konsumentverket har vid flera tillfällen det senaste året gått ut och varnat för bluffsamtal, i vilka bedragare utger sig för att ringa från Konsumentverket.
Nu har myndigheten märkt av en ökning av samtal från privatpersoner – som vill kolla upp om deras mottagna bedrägerisamtal verkligen kommer från Konsumentverket.
Bedrägerisamtalens innehåll kan se olika ut enligt myndigheten. Generellt erbjuder bedragaren någon typ av hjälp – som kräver att privatpersonen lämnar ut bankuppgifter eller legitimerar sig med bank-id.
Bedragarna påstår i samtalen bland annat att den uppringda personen blivit utsatt för id-kapningar eller bedrägerier.
"Vad som sägs i samtalen varierar. En del konsumenter som blir uppringda har tidigare blivit utsatta för ett bedrägeri, andra blir under samtalet informerade om ett påhittat bedrägeri som ska ha skett. I samtalen hänvisar bedragarna bland annat till att konsumenten ska ha blivit id-kapad, utsatt för bankbedrägeri eller pålurad påhittade telefonabonnemang", skriver myndigheten på sin hemsida.