2020, under pandemins första sommar, väntades båtmotorstölderna öka i takt med det växande fritidsintresset. Men i stället dök antalet stölder kraftigt, från totalt 2 267 anmälda brott 2019 till 1 733 ifjol.
Och den nedåtgående trenden ser ut att fortsätta. Fram till den 12 september i år hade 967 brott noterats.
Rino Carlsson, nationell samordnare för sjörelaterade tillgrepp vid polisen i Stockholm, tror att 2021 års siffra kommer att landa på ett lägre tal än ifjol.
Brist på motorer
Varför stölderna minskar tycker han är svårt att svara på. När båtarna används mer frekvent minskar risken för stöld. Men även problemen med företagens leveranser kan ha bidragit.
– Många som blivit av med sitt gods har svårt att få det ersatt och efter ett tag finns inte lika mycket att stjäla, säger Rino Carlsson.
Den som blir av med sin båtmotor får den ofta stulen två-tre gånger, men den effekten har nu uteblivit.
Dyker sällan upp
Även om det finns en viss inhemsk hälerimarknad dyker motorerna sällan upp. Och uppklarningen av stölderna är låg.
– När man väl har stulit en motor är risken att bli upptäckt liten eftersom vi inte har några systematiska kontroller av fordon.
Att identifiera motorerna och spåra ägarna är ofta svårt. När polisen gör stora beslag är det många motorer som inte förekommer i polisanmälan eftersom godset inte är rätt inskrivet.
Grundproblemet kvar
Trots den kraftiga nedgången tycker Rino Carlsson inte att det ser särskilt bra ut. Och han får medhåll från polisens Nationella operativa avdelning (Noa) som studerar internationella brottsnätverk.
Nedgången kan sannolikt vara en tillfällig pandemieffekt som hjälpts av stängda gränser, och problemen med såväl internationella som lokala kriminella nätverk som ägnar sig åt stöld kvarstår.
– Det är jättemycket bättre än föregående år, men det stjäls fortfarande väldigt mycket, säger Rino Carlsson.
– Så faran är inte över. Inte på långa vägar, säger en polis på Noa som vill vara anonym.