Blekinge Läns Tidning var först med att rapportera att två personer ur besättningen delgivits misstanke.
– De två personerna är misstänkta för vårdslöshet i sjötrafik av normalgraden. Vad de har haft för uppgifter i detalj vill jag inte gå in på, men de är en del av besättningen som är ansvarig för framförandet av fartyget i navigatoriskt hänseende, säger kammaråklagare Adrien Combier-Hogg till TT.
Var sjövärdigt?
TT: Är kaptenen en av de misstänkta?
– Jag vill inte i nuläget gå in på exakt vilka tjänstebefattningar de har med tanke på utredningen och sekretessen.
Parallellt utreds även huruvida fartyget var sjövärdigt.
– Det är också ett brott om man inte iakttar vad som är reglerat vad gäller just sjövärdigheten. Det finns indikationer i utredningen redan nu att fartyget kanske inte nådde upp till sjövärdighetskraven, säger Adrien Combier-Hogg.
Det brottet utreds inte lika intensivt i nuläget eftersom den frågan kan man utreda senare och man bör då även invänta exempelvis haverikommissionens rapport, uppger åklagaren.
Han säger att han har en förhållandevis god bild av passagerarfartyget Marco Polo grundstötning i Blekinge i söndags.
– Att det finns en oaktsamhet som ligger bakom den här grundstötningen är väldigt tydligt enligt min uppfattning. Det finns bra uppgifter från de som är inblandade och även vittnen, men även viss teknisk bevisning som har betydelse för den frågan, säger Adrien Combier-Hogg.
"Gör inte saken bättre"
Fartyget har gått på grund två gånger.
– Det gör inte saken bättre. Det är två grundstötningar som dels är ganska nära varandra i tid, men ändå inte samma grundstötning. Dessutom är det på två olika platser, som är förhållandevis nära varandra, säger åklagaren.
Åklagaren har i nuläget inga indikationer på att besättningen skulle ha valt att gå på grund den andra gången med vilje för att på så sätt säkra att fartyget inte sjönk.
– Det skulle nästan vara någon form av uppsåtligt brott då – att man satt fartyget på grund med flit. I nuläget har jag inget som tyder på det, men jag har inte heller tagit del av alla förhör med de misstänkta ännu. Men som jag förstår det är det inget man har gjort uppsåtligt, säger Adrien Combier-Hogg.
Straffskalan för vårdslöshet i sjötrafiken av normalgraden går från dagsböter till sex månaders fängelse.