Paret förlorade pengarna i samband med att de kontaktades av en bedragare som uppgav sig att ringa från deras bank. Bedragaren fick paret att lämna ut svarskoder från sin bank-ID-dosa – och kunde på så sätt få åt sig ett belopp på 1,5 miljoner kronor.
Trots att paret blev utsatt för ett bedrägeri, har banken inte gått med på att betala ut ersättning. Banken motiverade sitt beslut med att paret agerat "särskilt klandervärt", eftersom det bland annat inte kollat upp det telefonnummer som bedragarna ringde ifrån.
Allmänna reklamationsnämnden, ARN, gör dock en annan bedömning och ger banken bakläxa. Myndigheten anser att paret varit ”lurade att tro att de hade blivit utsatta för ett bedrägeriförsök och att utlämnandet var nödvändigt för att skydda deras tillgångar”, och graderar parets agerande som "grovt oaktsamt" – vilket är en nivå lindrigare än bankens yrkande.
ARN beslutar därför att paret ska få tillbaka hela beloppet, med undantag för 12 000 kronor som dras av vid "grov oaktsamhet".