Åttio procent. Så mycket steg antalet anmälda telefonbedrägerier – och bedragarnas brottsvinster – förra året. Nästan 22 000 brott anmäldes och sammanlagt blev offren, företrädesvis äldre, av med 619 miljoner kronor.
Polisen har tidigare gått ut med olika kampanjer och annonser för att öka medvetenheten, men vidtar nu för första gången en nationell informationskampanj med fysiska utskick till 1,2 miljoner hushåll.
– Det är väldigt angeläget att försöka stärka alla delar som gör att bedrägerierna inte kan genomföras, och det här är en sådan del, säger Lotta Mauritzson, samordnare på polisens nationella bedrägericenter.
Konkreta tips
Kampanjen riktar sig till personer som är 70 år och äldre, måltavlor för lejonparten av alla telefonbedrägerier. Dessa får under den kommande veckan ett vykort i brevlådan med konkreta tips på hur man undviker att drabbas.
– Utmärkande är att bedragarna kommer över väldigt mycket pengar, och att de bedragarna riktar in sig på blir allt äldre. I dag ligger vi på en median på 80 år, mot ett tidigare medelvärde på 70 år. Ur den aspekten är det ett väldigt angeläget ämne.
Telefonbedragarna utger sig i regel för att ringa från banken, polisen, kreditinstitutet, inkassobolaget eller telefonoperatören. Ärendet kan vara en skuld, obetald faktura eller ett pågående bedrägeri som man med kundens hjälp säger sig vilja sätta stopp för.
Den drabbade ombeds använda sig av sitt mobila bank-id för att identifiera sig eller lämna ifrån sig koderna till sin bankdosa. I vissa fall följs telefonsamtalet upp av fysiska besök.
Lägg på luren
Polisens uppmaning är enkel.
– Om någon ringer dig och säger att du ska identifiera dig eller lämna ifrån dig något så ska du alltid lägga på luren. För då är det ett bedrägeri, säger Lotta Mauritzson.
De drabbade blir i många fall av med sina livsbesparingar, och kan drabbas av både fysiska och psykiska men. Brottsvinsterna används i sin tur för att finansiera kriminell verksamhet som enligt polisen kan kopplas till våldsdåd i gängmiljöer.
Den som får vykortet uppmanas att spara informationen, och exempelvis sätta upp det på kylskåpet som en påminnelse i vardagen. Kampanjen riktar sig samtidigt till allmänheten som uppmanas prata med sina äldre om hur man skyddar sig.