”Hej mamma! Så klantigt, jag tappade telefonen i handfatet och nu är den fuktskadad. Här är mitt tillfälliga nummer.”
Det var under hösten som polisen blev uppmärksammad på den här typen av bedrägeriförsök, ofta via sms eller meddelandetjänsten Whatsapp. Efter några trevliga meddelanden fram och tillbaks mellan förälder och den som utger sig för att vara ett barn kommer frågan om pengar. Inte sällan kan det vara en ganska lång konversation.
Trots uppmärksamhet i bland annat medier ser polisen en kraftig ökning sedan årsskiftet. Många av de drabbade är personer mellan 40 och 60 år.
– Vi har fått in totalt runt 1 600 anmälningar sedan hösten och närmare 800 bara i år, säger Lotta Mauritzson, samordnare på bedrägericentrum vid polisens Nationella operativa avdelning.
Hjälp med datorköp
Vanligast är att ”barnet” skriver att hon eller han inte kommer åt sitt bank-id på grund av den skadade telefonen och behöver hjälp att betala en faktura.
– I början var det summor runt 10 000–12 000 kronor men nu kan det handla om betydligt mer än så. Ofta handlar det om att personen påstår att den köpt en dator eller annan elektronikvara som måste betalas snabbt, säger Lotta Mauritzson.
Om man har ett barn eller annan anhörig som är ute och reser nu under sportlovet kan det vara extra frestande att snabbt försöka hjälpa till. Men Lotta Mauritzson manar till att tänka efter.
– Är det verkligen den personen vi tror som vi har konversationen med? Vi har faktiskt ingen aning om vem som sitter på andra sidan, säger hon.
Kodord ett tips
Men det kan ju hända olyckor och uppstå akuta pengabehov på riktigt. Hur vet man att det inte är ens barn eller kompis som skriver? Ett tips kan vara att komma överens om ett kodord eller en särskild fråga som man ställer. Men då är det viktigt att det inte är en information som går att hitta via sociala medier eftersom bedragarna är listiga. Man kan också ringa personen i fråga på dennes nummer och stämma av läget.
– Har man väl fört över pengar till det konto som bedragaren skickat är chanserna små att få tillbaka dem. Ofta skickas de snabbt vidare till ett annat konto, gärna ett för virtuella valutor, vilket minskar möjligheten för både oss och banken att spåra dem, säger Lotta Mauritzson.
Den som skickat pengar och sedan inser att det är en bluff ska kontakta banken så fort det går, därefter polisen. Även om man inte skickat pengar ska man göra en polisanmälan om man har utsatts för bedrägeriförsök. Ett tips är att ta en skärmdump av konversationen.