Redan i november 2022 var antalet anmälningar om dieselstölder betydligt fler än under tidigare år. Stölderna slår hårt mot många åkerier och transportföretag runt om i landet. Ett av dem, i Västerås, drabbades exempelvis av av fem stölder bara under hösten, där ett hundratal liter diesel togs varje gång.
– Det blir ökade kostnader när vi inte vet om vi kommer ha något bränsle kvar i bilarna på morgonen, säger Åsa Granlund vd på AA Logistik, till P4 Västmanland.
Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen, lyfter fram att polisen behöver utreda en betydligt större andel av händelserna, samtidigt som tullen behöver få utökade befogenheter så att det blir enklare för dem att stoppa fordon och visitera.
Enligt polisen är dieselstölderna svårutredda och många utredningar läggs ner då det vanligen saknas vittnen och bevis.
– Många gånger har vi erfarenhet av att det är internationella brottsnätverk, alltså stöldligor, som är i Sverige tillfälligt och begår de här tillgreppsbrotten, säger polisens presstalesperson Jonas Eronen, till P4 Stockholm.