– I dag är vi mycket mer uppmärksamma på att det här flödet finns. I och med att vi har gjort ett antal stora kontantbeslag så tror jag att mina medarbetare också tittar med de ögonen när de gör sina kontroller, säger Tullverkets generaldirektör Charlotte Svensson till TT.
En stor förklaring bakom utvecklingen är de ökade befogenheter som tullen fick för två år sedan.
Numera får myndigheten ingripa mot misstänkt penningtvätt och stöldgods, och beslagta stora mängder kontanter som upptäcks. Innan lagändringen krävdes att man inväntade polis, som är den myndighet som utreder brotten, vilket gjorde att man inte kunde gripa personer som planerat att lämna landet.
– Tidigare kunde vi bara tipsa polisen om vi såg 25 miljoner passera, det är väldigt bra att vi nu får ingripa. Innan fick vi heller inte leta efter kontanter, men nu får vi också det vilket är bra, säger Charlotte Svensson.
Penningtvätt över gränsen
Fram till den 14 augusti i år har tullen tagit 73,8 miljoner kronor i beslag, jämfört med drygt 72 miljoner under hela fjolåret. Enligt Charlotte Svensson visar det på att det sker en omfattande penningtvätt över gränsen.
Samtidigt bedömer regeringen att den kriminella ekonomin omsätter omkring 100–150 miljarder kronor varje år. Hur stor del av den som består i kontanter som förs in och ut ur landet är svårt att uppskatta, säger Charlotte Svensson.
– Vi gör skillnad, men det är klart att vi skulle kunna stoppa ännu mer, säger hon.
– Det är ett område som vi kommer jobba vidare med och som är viktigt för att komma åt brottsvinsterna.
Legala företag ovetande
Ett av årets större kontantbeslag gjordes februari vid gränskontrollen i Trelleborg när tullen hittade 40 miljoner kronor gömda i en cementblandare och i förarhytten på en lastbil. Tidigare i somras dömdes fem män till flera års fängelse för grov näringspenningtvätt.
Men enligt Charlotte Svensson är det inte bara kurirer som agerar chaufförer, även legala företag utnyttjas för de kriminellas verksamhet – ibland helt utan företagets kännedom.
– Ibland kan det vara väldigt många underleverantörer inblandade och företaget har ingen aning om hur transporterna går till, säger Charlotte Svensson.
– Därför försöker vi också informera och utbilda företagen själva så att de har bättre koll på sina transportkedjor, och att de hör av sig till oss om de upptäcker att någon chaufför har åkt konstiga vägar eller om det finns påverkan på lasten.