Tullverket möter allt fler drogpåverkade lastbilschaufförer vid gränsen. Ofta rör det sig om utländska förare med usla arbetsvillkor som tar amfetamin för att klara av sina uppdrag – vilka präglas av långa körtider.
– Amfetamin är uppåttjack som gör att chaufförerna blir piggare. Samtidigt försämrar det deras omdöme, säger Martin Petersson, chef för Tullverkets kontrollavdelning till TT.
Vill skärpa straff
Eftersom brottet inte betraktas som tillräckligt grovt kan inte Tullverket gripa förövarna på plats. Därför vill myndigheten se en skärpning av straffet för drograttfylla när chauffören kör ett tungt fordon. Med en sådan lagstiftning kan myndigheten frihetsberöva påverkade chaufförer när de upptäcks.
– Om påverkade chaufförer frihetsberövas skulle deras uppdragsgivare troligen se till att de inte kör påverkade. Inget fraktföretag vill att deras ekipage ska bli stående eftersom det kan vara mycket kostsamt, säger Petersson.
2019 inledde Tullverket 59 förundersökningar om drograttfylla. Förra året hade antalet ökat till 89. Endast i några fall blev påföljden fängelse, men det rör sig överlag inte om några längre fängelsestraff. Ofta stannar det vid strafföreläggande eller villkorlig dom.
Utökad kontroll
En statlig utredning om effektivare kontroller av yrkestrafik på väg har föreslagit att Tullverket ska få utökade möjligheter att göra salivprov och ögonundersökning, även utan misstanke om drogpåverkan.
Förslaget välkomnas av myndigheten, som anser att det tillsammans med skärpta straff för drograttfylla skulle innebära ytterligare möjligheter att förhindra livsfarliga ekipage från att rulla på svenska vägar.