På onsdagen meddelade Storstockholms lokaltrafik (SL) att det inte blir någon påstigning fram från och med torsdag den 13 januari och, till att börja med, fram till den 31 januari.
I dagarna har samma beslut kommit även från bland annat Värmland, Västmanland, Östergötland, Skåne och Örebro. Men enligt Kristofer Tamsons, ordförande för Svensk kollektivtrafik, har besluten fattats motvilligt.
– Vi kan konstatera att det här inte är en åtgärd vi tror på, säger Kristoffer Tamsons (M), ordförande för Svensk kollektivtrafik.
100 miljoner per månad
Ett av skälen till att man egentligen inte ställer sig bakom åtgärden är intäktsbortfallet. Enligt SL kostade de stängda dörrarna omkring 100 miljoner kronor per månad när man införde det förra gången.
– Stänger man framdörren ökar tjuvåkandet, säger Tamsons, som även är trafikregionråd i region Stockholm.
Att man nu trots allt väljer att stänga dörrarna har bland annat att göra med ett beslut från Arbetsmiljöverket som innebär att det inte längre är tillåtet att ha skyddande plexiglas vid förarutrymmet.
Enligt myndigheten utgör plexiglasen en trafikfara eftersom de skapar reflexer som kan störa förarens sikt.
"Tar vårt ansvar"
Samtidigt måste smittorisken för chaufförerna hållas nere, annars kan skyddsombuden utlysa skyddsstopp.
– När vi tar vårt ansvar och ser till att kollektivtrafiken kan fortsätta rulla, då vill vi att staten och myndigheterna, myndigheterna och regeringen som fattat beslut om restriktionerna tar ansvar och kompenserar oss krona för krona, säger Tamsons.
TT: Pandemin har varit ett faktum i snart två år. Borde ni inte ha kunnat hitta andra former av lösningar under den här tiden?
– Vi har fått i uppdrag att köra full trafik samtidigt som människor uppmanas att inte resa med kollektivtrafiken. Det ekonomiskt ansvariga svaret hade varit att höja biljettpriset eller skära ner på trafiken för att motsvara efterfrågan, men det skulle gå stick i stäv med de regleringar som regeringen riktat till kollektivtrafiken, säger Kristoffer Tamsons.