Voi: Otroligt tragisk olycka

Den elsparkcykel som var inblandad i söndagens dödsolycka i Västerås, där en man i 80-årsåldern avled, tillhör uthyrningsföretaget Voi. –Det är en otroligt beklaglig och tragisk olycka och våra tankar går till mannens familj och anhöriga, säger Eric André, Sverigechef för Voi, till TT.

Bilden är tagen vid ett annat tillfälle. Arkivbild.

Bilden är tagen vid ett annat tillfälle. Arkivbild.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Cykelolycka2021-09-27 17:29

Den äldre mannen avled efter att han åkt in i en elsparkcykel som stod parkerad på en cykelbana i Vetterstorp i Västerås. Vittnen uppger att han ska ha färdats på en trehjulig cykel med elmotor, enligt SVT Västmanland.

Polisen har inlett en förundersökning med brottsrubricering vållande till annans död, och polisen har uppgett för TT att de ska kontrollera både företaget som äger elsparkcykeln och personen som lämnat den på cykelbanan.

Voi fick på måndagen bekräftelse från polisen att elsparkcykeln som var inblandad i dödsolyckan tillhör företaget.

– Vi vet ju ingenting om den specifika olyckan och vad som ledde fram till den. Det är därför för tidigt att uttala oss om det. Vi bistår nu polisen med information som skulle kunna vara relevant, säger Eric André, Sverigechef för Voi, till TT.

"Få parkeringsytor"

TT: Vilket är ert ansvar generellt som operatör?

– Att ge en högkvalitativ service och erbjuda bra fordon, och för att förbättra parkeringssituationen kan vi fortsätta utbilda och ställa krav på användarna genom att ytterligare utveckla teknologin, samt arbeta vidare med kommunerna.

TT: Vad kan mer göras för att förbättra parkeringssituationen?

– Det finns för få parkeringsytor för elsparkcyklar, vilket vi vet fungerar väl för att förbättra situationen.

Handlar om vett och etikett

Voi har gps-information om när och var deras elsparkcyklar färdats, och även till viss del hur de framförts, enligt André.

– Vi kan se hur den har svängt och hur den stått vinklad med hjälp av en sensor som känner av om den varit stående eller ligger ner, även när den varit parkerad.

Voi får också information i sitt datasystem när en elsparkcykel ligger ner.

– Då kan vi åka dit och plocka upp den, vilket vi jobbar mycket med.

Operatören tar nu också en rad olika initiativ för att lösa utmaningen med just parkeringar, vilket enligt André är deras viktigaste prioritering just nu.

– Vad vi nyligen infört och som vi testar på en del av våra användare är att de tar bild på den parkerade skotern som de sedan skickar in till oss. Då bötfäller vi själva användare som har parkerat dåligt.

Voi stänger också av användare som parkerar eller framför fordonen vårdslöst.

– Användare måste också ta ett mycket större ansvar. Det handlar mycket om vett och etikett.

Välkomnar regleringar

Voi tillsatte efter olyckan en intern utredning, men enligt André inväntar de mer information innan de drar några slutsatser.

– Just nu hjälper vi polisen så mycket som möjligt. Och parkeringsfrågan är högt på agendan och vi fortsätter att jobba brett för att hitta lösningar.

Även Västerås kommun har inlett en intern utredning efter dödsolyckan, rapporterar lokala medier.

– Vi har haft en del problem med att folk slänger sina elsparkcyklar lite överallt runtom i stan, säger Anna Thunell (MP), ordförande i tekniska nämnden, till SVT Västmanland.

– Som det är idag så klassas en elsparkcykel som en vanlig cykel. Lagstiftningen måste se över om det är rimligt, säger hon.

Eric André anser också att lagstiftning är ett viktigt verktyg, och han välkomnar regleringar, eftersom det i nuläget är svårt för kommuner att ställa krav.

– Vi är väldigt positiva till att Västerås kommun nu har förslag på regleringar som man vill utreda, säger han till TT.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!