"I love Hjo".
Det är Sveriges bästa kommunslogan enligt en omröstning bland Språktidningens läsare. Tidningen hade valt ut 20 kandidater och presenterade resultatet i sitt senaste nummer. Omkring 10 000 personer har röstat.
– Den är ovärderlig och tidlös. Den är klar och tydlig. Den är lätt att komma ihåg. Och den visar också att Hjo är en stad som man tycker om, säger Michael Kihlström (KD), ordförande i kommunfullmäktige, till tidningen.
Uttrycket började används redan på 1950-talet och har senare upphöjts till officiell slogan.
Med på topplistan finns också bland andra klassikern "Sveriges närmaste stad" (Enköping), "When in Europe – don’t miss Skurup" och ”Full fräs i Sotenäs”.
Läsarna hade också fått skicka in egna förslag på slogans. ”Har du åkt hit, har du åkt dit" hamnade högst på den listan. Vilken stad? Kumla naturligtvis, med hänsyftning på fängelset. Andra förslag var ”Karlskoga smäller högst” och ”Boden – Sveriges fästligaste stad”.