Rådgivningen gäller framför allt hundar och katter, enligt callcenter-chef Alinda DallaSanta, en av de legitimerade djursjukskötare som ger råd i tjänsten 2288 Djurens vårdguide.
– Djurägare kan ringa för att få rådgivning för sitt husdjur om bland annat resefrågor, beteendeproblem och vårdfrågor, som är den största biten, säger hon.
DallaSanta säger vidare att de är beredda på alla typer av frågor och har sedan de öppnade i måndags redan fått många samtal från hela landet.
– Djurägare har bland annat ringt om ormbett, kissproblem, sårskador, hudproblem och kräkningar och diarré.
Syftet med tjänsten är att lotsa djurägaren rätt i stunden, eftersom man kanske inte vid alla fall måste åka in till akutmottagningen, förklarar hon vidare.
– Vi är inte veterinärer men vi kan ge råd till djurägare.
Beroende på vilken typ av problem det gäller så kan de också hänvisa djurägaren vidare till rätt klinik och var man kan träffa en specialist, om så krävs.
– Jag tror att det kommer att leda till en effektivare behandlingskedja för djuret, samtidigt som vi underlättar för klinikerna då det råder veterinärsbrist i Sverige, säger Alinda DallaSanta.