Enligt det nya avtalet, som kan förlängas månadsvis till och med september 2020, ges flygbolaget möjlighet att trafikera linjerna från och med nästa vecka. Amapola vann upphandlingen före fyra andra flygoperatörer, däribland SAS.
– Det här var det mest fördelaktiga anbudet utifrån en gemensam bedömning. Det var både det mest prisvärda och förmånliga, säger Lena Erixon.
– Och de har tagit hela flygtilldelningen, till de sju orterna i norra Sverige och Visby, fortsätter hon.
Sex dagar i veckan
Sedan tidigare har Amapola flyglinjerna Arlanda–Hemavan–Kramfors, Lycksele–Vilhelmina–Arlanda och Torsby–Hagfors–Arlanda.
Med två flygplan, som båda rymmer runt 50 personer, kommer flygbolaget nu även att flyga från Arlanda till Visby, Sundsvall, Örnsköldsvik, Östersund samt Umeå, Skellefteå, Luleå och Kiruna.
– Det innebär att det kommer att gå flygplan varje vardag och söndag, säger Erixon.
Inställda flyglinjer
Trafikverket fick i början av april i uppdrag av regeringen att säkra regelbunden flygtrafik till Norrland och Gotland med anledning av coronavirusets spridning, som har fått stora konsekvenser för flygindustrin med passagerarbortfall och inställda flyglinjer.
– För oss är det viktigt. Vi kan inte lämna landsändar i sticket. Vi kan inte säga att "tyvärr ni blev utan (flyg)", sade statsminister Stefan Löfven (S) då.
Amapola Flyg AB ägs av Salénia Air Cargo AB.