SAS varslar 5 000 anställda, motsvarande 40 procent av hela personalstyrkan. Flest varsel finns i Sverige med cirka 1 900 tjänster, följt av 1 700 i Danmark och 1 300 i Norge.
– Jag har sett några kommentarer från SAS-anställda som tycker att det är för mycket Sverige och för lite Danmark, men jag kan ana lite ugglor i mossen där, säger Jan Ohlsson.
Politiskt viktigt
– För Danmark är SAS verkligen en "national carrier", den viktigaste arbetsplatsen, tillsammans med Kastrup, i hela landet – och politiskt otroligt viktigt. I ett sådant här läge är det dyrbart att satsa på olika nav, så vi kan nog förvänta oss att SAS kommer tillbaka genom en ökad satsning utifrån Danmark.
TT: Varför då?
– Det har alltid varit en komplikation för SAS att Sverige och Danmark blir två nav och Oslo ett tredje. Vi ser nu att Norwegian, om de överlever, kommer nästan koncentrera verksamheten till att utgå från Norge. Och för Danmark är SAS en så viktig politisk het potatis att inget parti vågar röra i det här, medan det är lite annorlunda i Sverige.
Mindre kostym
Att SAS kommer tillbaka i en mindre kostym än före coronakrisen är tämligen klart, anser Jan Ohlsson.
– SAS har varit väldigt långsamma med att tala om vad som gäller, jämfört med kollegan och samarbetspartnern Lufthansa, som för flera veckor sade att det kommer ta åratal att komma tillbaka till där vi var för några månader sedan, och att man kommer tillbaka med krympt kostym och färre anställda. Det är vad jag skulle vilja att SAS också sade, för sådan är världen – nu börjar kassan ta slut.
En stor kostnad för SAS just nu är flygplan, både ägda och leasade, som befinner sig på marken. Men att bli av med dem är svårt i nuläget.
– De kostar ju hela tiden. Därför kan nog SAS behöva ett kapitaltillskott från aktieägarna, förslagsvis inte från skattebetalarna. För ur allmänhetens synpunkt vill man ha konkurrensen bibehållen, vi behöver fler aktörer för priser till ett folkligare flyg.