Med 14,8 procent av aktierna i bolaget är svenska staten största ägare i SAS. Men finansministern pekar på att privata ägare också kan ta sitt ansvar under krisen.
– Om näringslivet tycker att det är viktigt, för det svenska näringslivet, finns det naturligtvis möjlighet för andra ägare att ge tillskott till bolaget, säger Magdalena Andersson till TT.
Statliga garantier
I samband med att SAS meddelade planerna på att göra sig av med 5 000 anställda, som en följd av coronakrisen, höjde finansmannen Jacob Wallenberg rösten. I en intervju med Svd pekade han ut SAS som ett samhällskritiskt företag och att staten måste gå in och rädda bolaget. Han efterfrågade kapitaltillskott av "betydande belopp".
– Vi har bara några månader på oss att få fram kapital. Löser man inte det kommer SAS inte att finnas kvar, sade Jacob Wallenberg, till tidningen.
Wallenbergsfären är själv tredje största ägare i SAS genom Knut och Allice Wallenbergs stiftelse. Det är bland annat dem Magdalena Andersson pekar på när hon säger "andra ägare".
Finansministern anser att regeringen och svenska staten redan gör mycket för att stödja SAS. För SAS räkning har svenska staten öronmärkt 1,5 miljarder kronor i kreditgarantier – som innebär att staten går in som garant vid lån från kommersiella banker.
– Vi har redan ett arbete med att ge en särskild kreditgaranti till SAS, både från svenska, norska och danska staten. Det arbetar vi med och där har ju inte ägaren Wallenberg varit med, säger Magdalena Andersson.
Enligt Jacob Wallenberg räcker kreditgarantierna bara för att bolaget ska klara sig över sommaren.
Finnair gör nyemission
SAS nedskärning innebär att omkring 40 procent av arbetsstyrkan kan få lämna bolaget. Bolaget räknar med att det kommer att ta flera år innan efterfrågan kan vara tillbaka på samma nivåer som före krisen.
Finska Finnair meddelade på onsdagen att bolaget ska genomföra en nyemission för att ta in runt 500 miljoner euro från sina storägare. Finska staten, som är majoritetsägare i Finnair, med 55,8 procent av aktierna, har lovat att skjuta till upp till 700 miljoner euro i bolaget, motsvarande runt 7 miljarder kronor.
"Nu mer än någonsin måste staten som en ansvarsfull och långsiktig ägare bidra till att säkerställa att Finland har ett starkt flygbolag också i framtiden", säger Tytti Tuppurainen, Finlands minister för statlig ägarstyrning, i ett pressmeddelande.