Svaren på en snabbenkät till Sveriges största mediehus den 26–27 mars indikerar ett annonstapp på 150–200 miljoner kronor per månad, enligt Jan Fager, tillförordnad vd i branschorganisationen TU – Medier i Sverige.
– Och detta i en bransch som i bästa fall går jämnt upp, säger han till TT.
Majoriteten av de som besvarat enkäten uppskattar att annonsinvesteringarna minskar med 30–50 procent i april.
– Sådana intäktstapp får direkta konsekvenser för mediehusens möjligheter att bevaka pandemins effekter på samhället.
Ett exempel på det kritiska läget: I måndagens Nya Wermlands-Tidningen, en dominerande tidning i sitt spridningsområde, fanns bara fem annonser från företag.
Jan Fager befarar permitteringar, uppsägningar och till slut nedlagda tidningar om viruskrisen pågår alltför länge.
TU – Medier i Sverige har bett regeringen att vidta flera åtgärder för att dämpa effekterna av annonsraset. Där ingår bland annat tidsbegränsad slopad arbetsgivaravgift alternativt lönestöd.
– Skattebefrielse från moms skulle också ge snabb effekt på likviditeten, säger Jan Fager.
Ett förslag gäller redan beslutade driftsstöd.
– Att betala ut allt i en klump i stället för månatligen skulle rädda många av de mindre, tvådagarstidningar framför allt.
– Det är jättebråttom, är Jan Fagers budskap till regeringen.