Avgörandets ögonblick nalkas för Norwegian

Det akut krisdrabbade flygbolaget Norwegian dansar farligt nära konkursens rand – men företaget har nu enats med sina långivare om en räddningsplan. Samtidigt återstår fler förhandlingar och sedan vill ledningen att aktieägarna ska säga ja vid en extra bolagsstämma på måndagen.

Jacob Schram är vd och koncernchef i Norwegian. Arkivbild.

Jacob Schram är vd och koncernchef i Norwegian. Arkivbild.

Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB Scanpix/TT

Ekonomi, näringsliv & finans2020-05-03 10:35

Förhandlingarna har pågått i flera dagar. Nu ber vd:n Jacob Schram bolagets ägare att vid den extra stämman godta ledningens räddningsplan, annars hotar konkurs.

– De har kniven mot strupen. Om det röstas nej till ledningens förslag på bolagsstämman finns det inte många alternativ kvar, säger Espen Andersen vid Handelshögskolan BI i Oslo.

Om räddningsplanen godtas är målet för Schram att få del av det statliga räddningspaketet på 2,7 miljarder norska kronor i mitten av maj. Med tillgång till krislånen anser han att det går att hålla företaget flytande hela 2020.

Norwegians ledning har under den senaste veckan förhandlat med långivarna och de 24 bolag som hyr ut flygplan till koncernen för att få tillräckligt stöd för planen.

Långivarna sitter på obligationer utgivna av Norwegian på motsvarande 1,2 miljarder dollar. Norwegian erbjöd först långivarna 41,7 procent av aktierna som ersättning för dessa lån.

Sockrat bud

Redan i torsdags skulle långivarna ha tagit ställning till förslaget. Men förhandlingarna drog ut på tiden och Norwegian kom med ett nytt, mer generöst bud.

Det som Jacob Schram kallade för "det sista erbjudandet" gick ut på att hälften av skulderna samt 80 procent av ett så kallat konvertibelt obligationslån värt 150 miljoner dollar ska kvittas mot aktierna. Dessutom slängdes intäkterna från försäljningen av de mest lukrativa avgångarna på London- flygplatsen Gatwick in som pant.

På fredagen sade Norwegian att bolaget fått "robust" stöd från tre av fyra grupper långivare. Men förslaget fick 62 procent stöd från sista gruppen obligationsinnehavare, vilket inte räckte eftersom två tredjedels majoritet krävs.

Därför fortsatte förhandlingarna och på söndagen uppgav koncernen att även den fjärde gruppen är med på tåget sedan den till 76 procent sagt ja.

Uthyrarna återstår

Däremot återstår det förhandlingar för att nå en överenskommelse före den extra bolagsstämman med de bolag som hyr ut flygplanen.

Den extra bolagsstämman hålls via videolänk klockan 8.30 på måndagen. Norwegian har sedan kallat till presskonferens klockan 12 vid huvudkontoret i Fornebu i Oslo. Där ska Jacob Schram, finansdirektören Geir Karlsen och styrelseordförande Niels Smedegaard delta.

Hela flyg- och resebranschen påverkas hårt av de restriktioner som infördes för att bromsa spridningen av coronaviruset, men Norwegian var redan tidigare i en mycket svår ekonomisk situation.

Om räddningsplanen går om intet ser Andersen bara tre möjligheter: att andra stora aktörer investerar, att det blir ett konkursförfarande eller att norska staten räddar Norwegian – vilket han tror är högst osannolikt.

"Sista utvägen"

Inte heller flyganalytikern Hans Jørgen Elnæs tror att staten går in. Nu hänger det på att parterna kan enas om räddningsplanen, säger han.

– Det här är den sista utvägen.

Vid en konkurs för Norwegian kan Norge hamna i ett läge där SAS får något som liknar en monopolsituation på den norska marknaden, som när SAS köpte konkurrenten Braathens 2004.

– Jag tror att den nordiska marknaden behöver Norwegian för att hålla SAS i schack och hoppas att de får det, säger Espen Andersen.

Norwegian säger till TT på söndagen att bolaget för närvarande inte vill kommentera händelseutvecklingen.

Fakta: Världens femte största lågprisflygbolag

Flygbolaget Norwegian grundades 1993, noterades på Oslobörsen 2003 och har sitt huvudkontor i Fornebu utanför Oslo.

Norwegian har byggts upp till Europas tredje, och världens femte, största lågprisflygbolag. Bolaget har cirka 160 flygplan och över 36 miljoner passagerare flög med Norwegian i fjol.

Men de senaste åren har präglats av stora finansiella problem till följd av krånglande Rolls-Royce-motorer och att bolaget tvingats parkera alla sina Boeing 737 Max-flygplan, som fått flygförbud av säkerhetsskäl.

I coronakrisen har Norwegian precis som merparten av konkurrenterna – inklusive SAS – nästan helt och hållet parkerat sin flygplansflotta.

Norwegian kurskollaps på Oslobörsen, minus 88 procent sedan årsskiftet, följer på att omkring hälften av börsvärdet raderades ut i fjol till följd av bolagets finansiella problem med att hantera alla parkerade Max-flygplan.

Koncernens fyra bemanningsbolag i Sverige och Danmark, med totalt 4 700 piloter och kabinanställda, ansökte för drygt en vecka sedan om konkurs.

Källor: Norwegian och NTB

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!