Branschen kräver mer – "tidningar försvinner"

Trots regeringens stödpaket till svenska medier skriker branschen efter mer.
–Utan fler åtgärder kommer tidningar att försvinna och de kommer inte tillbaka. Det är en demokratisk katastrof, säger Ulrika Hyllert, ordförande för Journalistförbundet.

Flera svenska mediebolag har upplevt starkt vikande annonsintäkter. Arkivbild.

Flera svenska mediebolag har upplevt starkt vikande annonsintäkter. Arkivbild.

Foto: Helena Landstedt/TT

Ekonomi, näringsliv & finans2020-04-03 16:50

På fredagseftermiddagen presenterade kultur- och demokratiminister Amanda Lind (MP) stödåtgärder för att hjälpa den krisande mediebranschen. Bland annat ska en permanent förstärkning av mediestödet på 200 miljoner kronor per år hjälpa när annonsintäkterna dyker i spåren av coronapandemin.

– Det är bra förslag men det är alldeles för lite pengar. Det här räcker inte långa vägar för att göra det Amanda Lind själv säger att hon vill, det vill säga att stärka förutsättningarna för oberoende journalistik i hela landet, säger Ulrika Hyllert.

200 miljoner kan låta mycket, menar Hyllert, men det är många som ska dela på det. Hon hade hoppats på betydligt mer pengar och vill se fler stöd i närtid. Journalistförbundet ska nu utreda vilka åtgärder som främst behövs.

– Jag är mest orolig över att små tidningar kommer att försvinna och jag är främst orolig av demokratiska skäl. Det är en viktig del av demokratin att vi har bevakning på så många orter i Sverige som möjligt, säger Ulrika Hyllert.

"Saknar breda åtgärder"

Även branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU) anser att fredagens stödpaket är i minsta laget.

– Allt är välkommet i dessa tider men jag saknar breda åtgärder, säger Jan Fager, tillförordnad vd på TU.

På fredagen fattade riksdagen beslut om att tillfälligt sänka arbetsgivaravgifter under några månader för företag med upp till 30 anställda, men Jan Fager vill att alla mediebolag ska omfattas. Han vill också se slopad moms för köp eller prenumeration av tidningar.

– Vi ser nu permitteringar från Norrland till Skåne. Utan breda tillskott kommer vi att se fler permitteringar, uppsägningar och nedläggningar av tidningar, säger han.

Tidigare har TU krävt tidsbegränsat lönestöd, en åtgärd som till skillnad från korttidspermittering innebär att medarbetare inte behöver gå ner i arbetstid. Kulturministern kom inte med något sådant förslag på fredagen.

– Trycket är stort och det finns ett behov att producera nyheter, granskning och analys. Då är det väldigt svårt att samtidigt permittera journalister, säger Jan Fager.

Positiv till nya reklamregler

Regeringens vill också lätta på reglerna för reklam i tv. Ministern menar att bland annat TV4 gynnas av att friare få fördela reklaminslagen över dygnet. Tv-kanalen är positiv.

"Det är mycket välkommet att kulturministern går fram med mer flexibla annonsregler. Det är viktigt för mediemångfalden i Sverige på både kort och lång sikt. Vi ser fram emot en fortsatt dialog för att säkra goda förutsättningar för den fria publicistiken", skriver Casten Almqvist, vd på TV4, till TT.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!