Butikshandlarna ser mörkt på framtiden

Butikshandlarnas tro på framtiden har störtdykt till följd av coronakrisen. Störst är tappet i sällanköpshandeln. Men även i dagligvaruhandeln och e-handeln ser man mörkt på framtiden, trots att livsmedelsförsäljningen ökat och många handlar på nätet.

Butikshandlare ser mörkt på framtiden. Arkivbild.

Butikshandlare ser mörkt på framtiden. Arkivbild.

Foto: Roald, Berit/NTB Scanpix/TT

Ekonomi, näringsliv & finans2020-04-20 06:05

Butikshandlarnas förväntningar på framtiden har sjunkit till historiskt låga nivåer, visar Handelsbarometern från Svensk Handel. I april sjönk framtidsindikatorn till 64,2 enheter, att jämföra med 86,9 i mars och 90,2 i februari. Ett indexvärde över 100 innebär positiva förväntningar på försäljning, lönsamhet och antal anställda.

Värst är det inom sällanköpshandeln, det vill säga försäljning av kläder, skor, böcker, elektronik och annat. Där har indexet för handlarnas framtidstro minskat från 80,7 i mars till 54,4 i april.

Gränshandel drabbas

Men även i dagligvaruhandeln är förväntningarna på framtiden låga, trots att många livsmedelsbutiker ökat sin försäljning den senaste månaden.

– Med tanke på att vi äter hemma i större utsträckning och att det bunkrats en del så skulle man kanske tro att framtidstron skulle vara mycket högre, men även där tappar man, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel, till TT.

Det beror bland annat på att gränshandeln stannat av och att många servicebutiker, som 7-eleven, och delikatessbutiker har det tufft, enligt Karin Johansson.

Håller i kulorna

Många handlare förväntar sig också att hushållen ska hålla hårdare i plånboken framöver. Det syns också i att framtidstron bland e-handlare minskat med 3,6 enheter i april, till 101,3.

– Det är inte alls den enorma tillströmning som man kunnat vänta sig. Det är för att vi konsumerar mindre än vi gjort förut och det slår igenom på e-handeln. Det enda som växer är e-handeln med mat, säger Karin Johansson.

Fakta: Handelsbarometern

Framtidsindikatorn för hela butikshandeln faller med 22,7 enheter i april jämfört med förra månaden och noteras på bottennivån 64,2. Det är 35,8 enheter lägre än förra årets aprilsiffror och den lägsta nivån någonsin sedan mätningarna startade.

Ett indextal över 100 innebär positiva framtidsförväntningar och under 100 negativa framtidsförväntningar.

Värst är det för sällanköpshandeln där framtidsindikatorn minskar med 26,3 enheter från mars, till rekordlåga 54.4.

Dagligvaruhandeln faller med 19,1 enheter jämfört med förra månaden och landar på 73,9.

E-handelns framtidsindikator minskar med 3,6 enheter till 101,3.

Förväntningarna på framtiden är högre för den egna butiken än för sin bransch inom dagligvaru- och sällanköpshandeln. Däremot är förväntningarna på framtiden högre för branschen än den egna butiken inom e-handeln.

Undersökningen, som gjordes den 1–14 april, baseras på en telefonundersökning med 450 slumpvis utvalda butikschefer, butiksägare och e-handlare.

Källa: Handelsbarometern/Svensk Handel

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!