– Det känns tungt, säger Mia Stuhre, projektledare för Almedalsveckan, till TT.
Samma tid i fjol hade hon fullt upp med att koordinera och hjälpa alla de som anlände i fulla färjor och flyg. Nu svarar hon i telefon på väg till stranden.
– Det har varit en annorlunda vår. Väldigt märkligt. Och ganska tyst i telefonen, konstaterar Stuhre.
På söndagen var det meningen att årets Almedalsvecka skulle ha börjat, men cononapandemin satte stopp för det.
Drygt 40 000 människor besökte politikerveckan i fjol. Många stannade i tre dagar.
– Från ett turistperspektiv förlorar det gotländska näringslivet någonstans mellan 200 och 250 miljoner kronor bara på Almedalsveckan, säger Mia Stuhre.
Men veckan omsätter mer än så: det byggs scener och montrar. Catering och trycksaker. Många börjar arbeta med veckan redan i november.
– Grovt uppskattat räknar vi med att Almedalsveckan omsätter runt 750 miljoner kronor på ett år.
Alla känner av det
Det är något av ett dråpslag mot näringslivet i Visby.
– Jag tror att alla känner av det. Även privatpersoner som brukar få sin extrainkomst från uthyrning, säger Stuhre.
Särskilt tungt har besöksnäringen, som redan lider av en till stora delar förlorad säsong.
– 75 procent av intäkterna kommer under sommarmånaderna. Almedalsveckan är viktig då man vet att det kommer in pengar som man kan investera i resten av året, säger Frida Ganshed på Gotlands Förenade Besöksnäring (GFB).
Nu när reserestriktionerna har lättats står många företag istället utan personal.
– Många har fått anställa snabbt och kommer troligtvis inte ha den personalstyrka som man egentligen hade behövt ha.
TT: Är det möjligt att ta igen intäkterna?
– Nej, det går inte. Man ska vara glad om man kommer upp i en årsomsättning på 55 till 60 procent. Vi har ju bara den här säsongen.
Fortsätta lida
Även om turisterna börjar komma tar färjor och flyg inte lika mycket folk.
– Krisen är inte över. Vi kommer att lida av de ekonomiska sviterna 2021, det blir ett återhämtningsår, säger Ganshed.
Och det är givetvis inte bara företag på Gotland som har det svårt. Coronakrisen kan därför få långsiktiga konsekvenser för Almedalsveckan.
– Vi måste vara observanta hur vi kan hjälpa till så att arrangörer och besökare faktiskt kan komma hit och har råd att vara här, säger Mia Stuhre.
Modernisera veckan
Samtidigt menar många att Almedalsveckan behöver moderniseras. Flera av riksdagspartierna har lyft en önskan om en kortare vecka, som också tidigareläggas. En önskan som delas av besöksnäringen.
– Det handlar om att värna veckan långsiktigt och hitta former som håller över tid. Man orkar inte vara där så många dagar. Det är dyrt, du ska ha råd med boende och hyra lokaler, säger Frida Ganshed.
Nästa år ser Almedalsveckan ändå ut som vanligt: start söndag vecka 26, som brukligt, med en dag för varje parti.
Huvudarrangörsgruppen, som består av lokala företrädare från de åtta riksdagspartierna, har beslutat att inte riva upp överenskommelsen med Region Gotland, som ligger fast till nästa mandatperiod.
En förändring kan ske först 2023. För sent, tycker besöksnäringen, som vill se en kortare vecka redan nästa år.
– Det kanske innebär mindre intäkter nästa år, men det säkerställer intäkterna om tio år. Alternativet är att inte ha några intäkter alls, säger Ganshed.