Elbilen är rena veteranen

Visste du att elbilar långt ifrån är ett nytt påfund? Det fanns gott om sådana redan i slutet av 1800-talet, och de var enklare att köra än de som drevs av ånga eller bensin. Framtiden såg ljus ut för eldriften. Då valde vi plötsligt bensindrivna fordon i stället. Hur blev det så?

Åren före förrförra millenniumskiftet var elbilar lika heta som i dag.

Åren före förrförra millenniumskiftet var elbilar lika heta som i dag.

Foto: Plam Petrov/Shutterstock

Ekonomi, näringsliv & finans2020-05-11 08:16

Den andades både fart och framtid. En djärv tävlingsbil som var formad som en gigantisk gevärspatron med fyra friliggande hjul. Det var med den som Camille Jenatzy gjorde sensation, belgaren som kallades för Den röde djävulen.

Under våren 1899 passerade han nämligen den magiska gränsen på 100 kilometer i timmen, en milstolpe i människans teknologiska utveckling. Och självfallet var hans futuristiska fordon en elbil.

– Om vi hade fortsatt att satsa på elbilar skulle vi säkert ha haft väldigt effektiva batterier vid det här laget. Men utvecklingen stannade av till förmån för förbränningsmotorn, säger Christian Stadius, avdelningschef på Tekniska museet i Stockholm.

Slog igenom i USA

Men låt oss gå tillbaka till åren kring sekelskiftet 1900. I Sverige konstruerade civilingenjören Harald Håkanson den första svenska elbilen. På andra håll i världen, bland annat i Tyskland, konstruerade man elfordon, men det var i USA som de slog igenom stort. Där utgjorde de hela 38 procent av bilflottan, och hade många fördelar jämfört med konkurrenterna.

Bensinbilen bullrade, vibrerade och luktade illa. Att byta växel var omständligt och dessutom behövde fordonet vevas igång, vilket var tungt.

Även ångbilen krävde växelbyte och hade därtill en lång starttid. Kalla morgnar kunde det ta trekvart att få den klar för avfärd. Eftersom den ofta måste fyllas på med vatten var räckvidden kort.

I USA användes bilarna mest omkring storstäderna. Där fanns de enda vägarna av bra kvalitet. Och kortare sträckor var förstås perfekt för en bil som drevs av batterier. Framtiden såg minst sagt ljus ut för elbilen, som 1912 slog försäljningsrekord.

Startmotor

Just det året kom en ny innovation. Den elektriska startmotorn gjorde bensinbilarna lätta att få igång. Och snart kom fler förändringar.

– T-Forden var en bil för vanligt folk och genom det löpande bandet kunde den nu massproduceras. Bilar med förbränningsmotorer blev billigare, mer tillförlitliga och vanligare, säger Christian Stadius.

Samtidigt började vägnätet byggas ut. Under 1920-talet band de ihop städerna och folk ville resa längre, vilket inte gynnade elbilen. Dessutom bidrog oljefyndigheterna i Texas till att bensinen sjönk i pris och snart växte det upp en infrastruktur av mackar.

På 1930-talet var elbilen i princip utdöd. Intresset för den väcktes dock till liv under oljekrisen i början av 1970-talet. I modern tid är elbilar och hybridvarianter som bekant i ropet.

Synd bara att vi har fått börja utvecklingen på nytt.

Fakta

+ Marknaden för elbilar kom igång under 1880-talet och blev het i USA runt sekelskiftet 1900. Då fanns det nästan 34 000 registrerade elbilar, 38 procent av bilparken. Vanligast var ångbilar och minst omtyckta var bensindrivna fordon. Snart tillverkade ett hundratal amerikanska företag elbilar.

+ Att veva igång en bensinbil var ingen lek. Det var tungt och det hände att bilen baktände, veven flög iväg och träffade någon stackare i huvudet, som dog på fläcken. Många kvinnor ratade den smutsiga bensinbilen, och körde hellre elbil.

Källor: The Early Electric Car Site, Electric Vehicles News, Burn Energy Journal, Electric and Hybrid Cars, DELK, Dansk elbil komite och Frank Didik Electric Vehicle Design.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!