Electrolux försäljning rasade med 30 procent i april, berättar företaget i samband med kvartalsrapporten där effekterna av pandemin inte syns jättemycket. Men i slutet av mars förändrades allt. I flera av medelhavsländerna och i Storbritannien var nedgången ännu större än 30 procent, medan bland annat försäljningen i Sverige klarade sig bättre.
Hemmet i fokus
Att människor sitter hemma, med dessutom grusade semesterplaner, gör att köket kommer i fokus på ett annat sätt.
– Man använder våra apparater mycket mer, säger vd Jonas Samuelson.
Den svenska marknaden har utvecklats starkt, och även några andra, till följd av att människor lägger pengarna hemma i stället för på semesterresan i större utsträckning.
– Så är det definitivt i Sverige, i andra länder är det svårare att veta, säger Samuelson.
För även om folk inte kan spendera på restauranger och nöjen, så blir väldigt många försiktiga med att konsumera överhuvudtaget när inkomsterna för många hushåll sinar, resonerar Samuelson som konstaterar att onlineförsäljningen ökat stort.
Sammantaget räknar han ändå med att april blir den sämsta månaden även om utvecklingen är väldigt svår att sia om.
Färre permitterade
I takt med att coronasmittan slog till med full kraft, framför allt i Italien som var tidigt ute och där vitvaruföretaget har flera anläggningar, drog Electrolux igen många fabriker i mars och april. Nu lättar det något och produktionen ökar på flera håll men inte alls på full fart, bland annat eftersom efterfrågan på produkterna gått ner rejält.
I Sverige var 900 anställda permitterade som mest, en gradvis nedtrappning av antalet har sedan skett. Även i Italien har produktionen försiktigt gått i gång.
– De flesta av våra fabriker är i gång, i någon form, säger Jonas Samuelson som säger att fult fokus är på säkerheten för de anställda.
Rättad: En tidigare version innehöll en felaktig uppgift om omsättningen för första kvartalet i fjol.