En bit av slussen framme – vid Slussen

I mars kom "guldbron" – nu har även en rejäl bit av själva slussen nått sin slutdestination Slussen i centrala Stockholm.

En del av nya slusskanalen bogseras till sin slutliga placering på östra sidan av Slussen. Kajdelen är 65 meter lång, 7 meter hög, 24 meter bred och väger 5|800 ton.

En del av nya slusskanalen bogseras till sin slutliga placering på östra sidan av Slussen. Kajdelen är 65 meter lång, 7 meter hög, 24 meter bred och väger 5|800 ton.

Foto: Erik Simander/TT

Ekonomi, näringsliv & finans2020-07-03 10:45

När arbetet är färdigt kan båtar åter ta sig mellan Mälaren och Saltsjön.

Biten som nu fraktats på plats har byggts i Värtan i Stockholm och utgör den första tredjedelen av slusskanalen. Enbart denna del väger 5 800 ton, avsevärt mer än "guldbron" som fraktades från Kina (3 400 ton).

Hela bygget med slussdelen beräknas vara klart i slutet av 2024. Totalt väntas 16 000 båtar passera genom den tolv meter breda slusskanalen varje år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!