Tisdagens omröstning skedde via en skriftlig procedur på grund av coronasituationen. Det hindrade dock inte från att samla en stadig majoritet för ett ja till de nya reglerna, trots motstånd från nio länder.
Reformen gäller bland annat kör- och vilotider samt den så kallade cabotagetrafiken, när fordon kör tillfällig inrikestrafik i ett annat land än det egna.
– Väntat men viktigt. Nu kommer vi att kunna få det här på plats innan sommaren, kommenterar svenske EU-parlamentsledamoten Johan Danielsson (S), som länge arbetat för att få igenom de nya villkoren.
Tisdagens nejröster kom från Estland, Lettland, Litauen, Bulgarien, Rumänien, Ungern, Polen, Cypern och Malta. Motståndarna har kampanjat hårt för att stoppa förändringarna, som man anser slår orättvist hårt mot åkare och chaufförer från låglöneländerna i öst.
Så sent som i förra veckan skickade åtta av de nio motståndarländerna brev till EU-kommissionen med krav på att hela reformen skjuts upp, med anledning av coronapandemin.
Tisdagens ja för dock reformen ett rejält steg närmare mål. Nästa steg blir att få ett slutligt klartecken även från EU-parlamentet.
– Vi ska sparka bollen i mål och anta det här innan sommaren, lovar Johan Danielsson.