Postnords senaste e-barometer som TT tagit del av visar att även näthandeln minskar i spåren av coronapandemin. 66 procent av de tillfrågade har näthandlat den senaste månaden, något färre än genomsnittet på 70 procent under 2019.
– Generellt sett kan man säga att man håller hårt i sina pengar och är avvaktande till icke-nödvändig konsumtion. Tittar man på exempelvis kläder och skor som har en stor köpfrekvens på nätet i vanliga fall är det nu mindre än vanligt, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på PostNord.
Ett par undantag
Det finns dock ett par undantag. I karantänstider märks en betydligt större andel som handlar dagligvaror som mat och dryck samt apoteksprodukter på nätet.
– Vi ser också hur böcker och olika former av strömmade medier ökar. Där ser man en kraftig positiv nettoeffekt vilket är naturligt när 80 procent uppger att man befinner sig mer i hemmet, säger Carl-Fredrik Teder.
Bland de drygt 3 000 som nu deltagit i undersökningen finns också en tydlig oro för den egna privatekonomin.
Stigande arbetslöshet
Med kraftigt stigande arbetslöshet och företag som riskerar att slås ut avspeglas det i synen på vilka konsekvenser det får för privatekonomin. Nio procent uppger att de helt eller delvis blivit av med sina jobb.
– Generellt sett ser vi att 36 procent är bekymrade över sin ekonomi och vad det här ska få för effekter, framförallt är det hos de yngre som oron är störst och det hänger ju samman med att man har en större ekonomisk trygghet i de äldre folkgrupperna.