Mätningen av hastighetsöverträdelser bland yrkesförare visar att i 71 procent av alla mätningar kör föraren för fort. Det är en ökning med tio procentenheter sedan i fjol och med 13 procentenheter sedan 2018.
De grova överträdelserna, där man kör mer än tio procent för fort, har också ökat, enligt Folksams mätning. Taxiförarna står för flest fortkörningar, men även förare i färdtjänst, bud-, transport- och logistikfordon bryter i mycket hög utsträckning mot hastighetsbegränsningarna.
Sätter tempot
– Det känns inte bra, det är en negativ utveckling där en större andel av yrkesförarna kör för fort. Det tråkiga med det här är att yrkestrafiken sätter tempot i trafiken, eftersom den står för en stor del av trafiken, säger Anders Kullgren, forskningschef vid Folksam.
Coronapandemin kan ha lett till att fler yrkesförare bryter mot hastighetsbegränsningarna.
– Det kan vara så att när det är mindre tät trafik så kör man fortare – för att man kan, helt enkelt, säger Anders Kullgren.
Tidigare har det främst varit på 30- och 40-vägar som yrkesförare kört för fort. Men i år har fortkörningarna även ökat på 60-vägar och det är nu den hastighetsbegränsning som flest bryter mot. 88 procent av fordonen körde för fort där, enligt Folksams mätning.
Ökad dödsrisk
Även små hastighetsöverträdelser kan få allvarliga konsekvenser för oskyddade trafikanter vid en olycka.
– Om man kör 45 kilometer i timmen i stället för 40 kilometer i timmen ökar dödsrisken för en cyklist eller fotgängare enormt mycket, säger Anders Kullgren.
Han anser att överträdelserna är en ledningsfråga. De yrkesförare som arbetar i företag som är ISO 39001-certifierade följer hastigheterna i mycket större utsträckning.