– Vi har haft jättestor efterfrågan på det, säger Liza Hermansson, ägare till frisörsalongen Familjen Sandwall i Borås.
Utanför salongen finns en uteservering som den här våren lånar ut en liten del av sin serveringsyta. Några restaurangbord har plockats bort för att ge plats åt frisörstol, speglar, fönar och lite hårprodukter.
– Det är ingen skillnad alls, man gör ju samma saker, men tvättar inte håret på kunderna. De kommer med tvättat hår, säger frisören Fanny Ponce.
I Borås har ett tiotal butiker också flyttat ut försäljningen på gatan. Idén kläcktes inom Borås City, ett centrumbolag som arbetar för en levande stadskärna – ett uppdrag som i virustider fått en ny innebörd när stadskärnorna blivit historiskt tomma på folk.
– Vi vill pusha våra verksamheter att utnyttja den här möjligheten och bidra till ett livligare centrum och att gatan fylls med andra saker. Det är ju mindre folk i omlopp, säger Caroline Wallin, cityledare i Borås.
Snabb process
I Kalmar har ett hundratal butiker hakat på trenden, berättar centrumutvecklare Lisa Söderholm. Där sker utomhusförsäljningen på fredagar och lördagar.
Även Helsingborg är på gång. Kommunen låter butikerna utan avgift använda trottoaren utanför de kommande fem månaderna. Tillstånd måste fortfarande sökas hos kommunen och polisen, men kommunen hjälper till och lovar en snabb process.
– Min tanke är att du skapar en trevlig miljö i city, lite som man brukar uppleva det när man åker över till Helsingör i Danmark, säger Hanna Candell, vd för Helsingborg City.
Coronakrisen har stärkt samarbetet mellan butiker och restauranger i stadskärnan, tycker hon.
– Det har aldrig gått så snabbt att genomföra idéer. Saker som man gått och funderat på under lång tid kan vara på plats på en vecka.
Björn Bergman, vd för Svenska stadskärnor, konstaterar också att behovet av att snabbt ställa om lett till en sällan skådad kreativitet.
Gemensamma lösningar
Kommunerna låter gymnasieelever hämta skollunch på restauranger och utbudet av hämtmat har exploderat. Krogar som egentligen konkurrerar, hittar helt plötsligt nya gemensamma leveranslösningar.
Vissa butiker erbjuder kunderna att lämna beställningar i förväg och får sedan varorna levererade i bagageutrymmet när de kommer med bil till butiken.
– Det finns en oändlig mängd kreativa tankar och idéer, frågan är bara hur långt det räcker, säger Björn Bergman.
Han är övertygad om att det som sker nu kommer att leda till en bestående förändring.
– Det kommer aldrig att bli business as usual igen, utan det här kommer att förändra våra beteenden.
– Butiker som tidigare inte varit digitala eller känt en viss osäkerhet tvingas nu att agera väldigt kraftfullt på nätet. Har man väl kommit över den spärren tror jag att man börjar se möjligheter också faktiskt, att förbättra sitt kunderbjudande och utöka sin produktportföljd.
Opålitligt väder
I Borås som var tidigt ute med utomhushandel konstaterar Caroline Wallin att de små butikerna har varit mer snabbfotade än de som ingår i större kedjor.
Att butikerna har mindre personal än vanligt på grund av korttidspermittering kan göra det svårare att erbjuda försäljning utomhus.
Och så är ju det svenska vädret som det är. Vissa dagar är det svårare att använda utomhusmiljön än andra. I Östersund var det tänkt att utomhusförsäljningen skulle dra igång under fredagen.
– Nu dumpade det ju ner två decimeter snö här i natt, men vi har sex–sju aktörer som har sagt att de ska flytta ut, säger Calle Hedman, Destination Östersund.
Polisavgiften kvar
Han tror att utomhusförsäljning kan vara ett viktigt drag, särskilt för de små butikerna. Även i Östersund avstår kommunen från att ta ut markhyra, men polisens avgift på 800 kronor för att få tillstånd finns kvar. Det är provocerande, anser Calle Hedman, som tycker att det skulle vara möjligt för Destination Östersund att söka ett gemensamt tillstånd för hela gågatan.
– Butikerna ska alltså betala 800 kronor när de inte ens vet om de hinner sälja för 800 kronor innan de eventuellt går under. Det sticker lite i ögonen på många, säger han.