Bland de drabbade tjänsterna fanns Gmail, Youtube och Google Drive. Andra tjänster, som sök- och kartfunktionerna, fungerade i huvudsak. Problemen, som var omfattande i flera länder, inleddes enligt Google klockan 12.47 och varade i drygt 45 minuter.
En Google-anställd, som vill vara anonym, berättar att det uppstod ett kapacitetsproblem hos de servrar som sköter inloggningen till företagets tjänster. Det gjorde att alla tjänster som kräver inloggning hade problem med lagringskapaciteten.
– Det var ingen cyberattack, det har inte med något sådant att göra, säger han till TT.
Inte felfritt
Senast Google drabbades av ett stort yttre angrepp utifrån var 2010, enligt Marcus Murray, it-säkerhetsexpert och grundare till företaget Truesec.
– Min bedömning är att Google är tvingat att vara transparent med vad om hänt, med tanke på omfattningen, säger han.
Att många företag och individer är beroende av tjänster från specifika företag kan vara problematiskt, konstaterar Erik Ryd, analytiker på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB).
– Det viktiga är att om man har alternativa sätt att komma åt saker man behöver. Vi lever inte i ett felfritt samhälle, sådant här händer och man behöver ta höjd för det, säger han.
Plan B viktigt
Enligt Erik Ryd har hela samhället blivit mer och mer sårbart för den här typen av störningar.
– Vi är sårbara på det sättet att vi på samhällsnivå inte vet vilka beroenden vi har eller hur det ser ut, säger han.
MSB:s tips är att sätta sig in i var ens information finns, och vad som krävs för att ha tillgång till den på ett säkert sätt.
– Är man beroende av den här typen av tjänster måste man göra sin hemläxa. Nyckeln är att ha en kontinuitetsplanering, en plan B, säger Erik Ryd.