– Tågtestbanan kommer att få mycket stor betydelse lokalt, regionalt, nationellt och för tågtrafiken i Europa, säger ordföranden i Skellefteås kommunstyrelse, Lorents Burman (S), till Norran, som var först med att rapportera om nyheten.
Banan ska drivas av företaget Skanska och syftet är att testerna ska förbättra tågtrafikens förmåga att klara av snöoväder och kyla.
– I dag i hela Europa finns det ingen anläggning som kan genomföra realistiska vintertester. Det saknas helt, så det är det som är allra mest unikt med den här tänkta anläggningen, säger Martin Bucht, affärsutvecklare vid Skanska, till Sveriges Radio Ekot.
Sju mil lång tvärbana
Det handlar om en drygt sju mil lång järnväg som förbinder Norra stambanan, vid Jörn strax norr om Skellefteå, med Inlandsbanan, vid Arvidsjaur. Sträckan ska rustas upp för fyra miljarder kronor för att möjliggöra tester av tåg och järnvägsutrustning.
Förhoppningen är att anläggningen ska stå klar om fem år.
Trafikverket gav grönt ljus för testbanan redan för ett år sedan, men beslutet överklagades av Inlandsbanan AB, som vill ha möjligheten att använda järnvägssträckan för godstrafik och för att utveckla Inlandsbanan.
– I ljuset av kapacitetsbrist så är det fel att lägga ner fungerande järnväg, säger Peter Ekholm, vd på Inlandsbanan AB, till SVT Västerbotten.
Avvisar överklagan
Men regeringen har nu genom sitt beslut avvisat överklagan.
”Regeringen anser inte att det överklagade beslutet ska anses utgöra ett beslut om nedläggning av del av järnvägsnät på det sätt som Inlandsbanan anfört,” skriver regeringen, rapporterar Norran.