Tobaksbolaget redovisar en vinst före skatt på 1 515 miljoner kronor för första kvartalet, jämfört med vinsten på 1 121 miljoner kronor motsvarande period i fjol.
– Det är framförallt drivet av fortsatt framgång på den amerikanska marknaden och i synnerhet för våra rökfria produkter. Det är produkten ZYN som står för den största resultatökningen, säger Lars Dahlgren, vd på Swedish Match, till TT i samband med rapportsläppet.
– Finansiellt sett har det gått mycket bra under kvartalet, men det är klart att det är speciella tider för alla bolag, tillägger han.
Varierande coronaeffekter
Omsättningen steg till 4 029 miljoner kronor, jämfört med 3 258 miljoner kronor ett år tidigare.
Den amerikanska marknaden har påverkat försäljningen positivt under slutet av kvartalet på grund av hamstringseffekter relaterade till coronaviruset.
– Även oaktat de här hamstingseffekterna så har den amerikanska verksamheten utvecklats väldigt väl.
På den skandinaviska marknaden har varit desto hårdare.
– Där har vi haft negativa coronaeffekter. Den tydligaste effekten är att gränshandeln och taxfreeförsäljning har upphört under mars, säger Lars Dahlgren.
Negativa förväntningar
Nettoeffekten på omsättning och resultat under covid-19-krisen förväntas bli negativ för det andra kvartalet, enligt bolaget.
En vd:n är det svårt att säga när Swedish Matchs verksamhet kan återhämta sig från krisen.
– Vissa av de här delarna är väldigt tydligt kopplade till restriktioner som införts av olika länder. I Norge går det att köpa snus inne i landet, så där är det rimligt att räkna med att det kommer säljas lite mer snus i andra kvartalet, medan i Finland är snuset förbjudet så den volymen får man se som mer eller mindre tappad i det hela, säger Lars Dahlgren.