Underhåll av broar, ny asfaltering och cirkulationsplatsbygge är bara några av de vägarbeten man som trafikant kan stöta på under sommarens utflykter.
– Det är ungefär lika många jobb som det brukar vara. Majoriteten av det här märker nog inte ens allmänheten, det kan till exempel vara en tillfällig hastighetssänkning eller att vi smalnar av ett körfält, säger Jonas Eliasson, tillgänglighetsdirektör på Trafikverket.
En stor del av arbetet handlar om att förbättra trafiksäkerheten längs landets cirka 10 000 mil statliga vägar, men det kan också handla om ökad framkomlighet eller att underlätta för kollektivtrafiken.
Extra restid
Några av arbetena kommer att märkas mer än andra. Trafikverket uppmanar trafikanter i Göteborg att planera in extra restid eftersom det där kommer att pågå många vägarbeten på liten yta. Bland annat ska Västlänken bygga en järnvägstunnel med tre stationer, Älvsborgsbron ska renoveras och Gullbergstunneln ska byggas.
På E18 planeras flera arbeten för att förbättra vägarna och underlätta för kollektivtrafiken. Det kommer främst att påverka trafiken i Stockholmsområdet på Essingeleden och i Stocksund, och i korsningen Ekebykorset i Karlskoga.
I Småland byggs E4 ut till motorväg vid Ljungby och flera beläggningsåtgärder utförs på samma väg längre norrut, mellan Gävle och Örnsköldsvik.
I Norrbotten kommer trafiken på pendlarsträckan längs väg 97 att påverkas av flera arbeten som utförs för att öka trafiksäkerheten.
Följer planen
Sommarens vägarbeten är i mångt och mycket oberörda av coronapandemin.
– Det spelar egentligen ingen roll för planeringen av våra vägarbeten. De har så lång framförhållning så de hade gjorts ungefär likadant i alla fall, berättar Jonas Eliasson.
Men han tror att det kommer vara mindre trafik i sommar än tidigare år med tanke på Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Hittills har den genomsnittliga trafiken över hela landet varit ungefär 30 procent mindre än normalt, och enligt Jonas Eliasson är det en jättestor minskning.
– Det finns inget som har påverkat trafiken så mycket någonsin.
Byggsäsong
Mindre trafik underlättar vägarbetarnas jobb och är, även utan pandemi, en av anledningarna till att vägarbeten sker på sommaren. Men arbetet är också högst beroende av den varmare väderleken.
– Man kan inte lägga asfalt på vintern och man kan inte gräva när det är tjäle i marken för då håller inte grejerna man försöker bygga, förklarar han.
Väder och mängden trafik ligger också bakom hur ofta man behöver göra underhållsarbete vid en väg. Ett exempel är Essingeleden i Stockholm – en av landets mest trafikerade vägar – den behöver repareras ofta.
– Men en väg som får någorlunda mycket sol och där det inte kör så mycket tung trafik, den kan hålla i decennier utan att man behöver göra några större reparationer på den, säger Eliasson.
I runda slängar gör Trafikverket vägarbeten för 10 miljarder kronor varje år.