Elektronikföretagen Elgiganten och Netonnet konstaterar att det digitala hemmet har fått en ökad betydelse, till följd av att många jobbar hemifrån och dessutom tillbringar mer tid hemma på fritiden.
– Hela Sverige har gått över till mer hemmakontor och börjat kommunicera mer digitalt. Det har fört med sig nya trender i försäljningen, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten.
Under perioden 15 mars till 15 april ökade Elgigantens försäljning av skärmar med 215 procent, webbkameror med knappt 340 procent och headsets med knappt 1 460 procent, jämfört med samma period förra året.
– Vi har också märkt att espressomaskiner, luftrenare samt luftfuktare har ökat. Detta kan möjligen ha att göra med att vi spenderar mer tid hemma, säger Eriksson.
Ökat tryck
Och det är e-handeln som står för hela ökningen.
– Den digitala försäljningen är nästan dubbel mot det vanliga. Det kompenserar till viss del tappet i butikerna, men man kan aldrig riktigt kompensera mot att man går i butiken och tittar och lockas av något mer, säger Niclas Eriksson.
Nya konsumentmönster
Även hos Netontet lyfter försäljningen av bildskärmar, webbkameror, bärbara datorer och hörlurar. Även efterfrågan på vissa hushållsprodukter, städredskap och spelkonsoler har skjutit i höjden.
– Vi förberedde oss för en intensiv sportsommar med stor försäljning av tv-apparater, men här har vi fått ställa om till det som efterfrågas nu, säger Kristina Wärmare, kommunikationschef.
Företagets e-handel har lyft 50 procent jämfört med samma tid förra året.
– Den här krisen har skapat nya mönster hos konsumenterna. Vi tror att utvecklingen av e-handel kommer att hoppa flera år framåt av det här. Målgrupper som tidigare inte har e-handlat i lika stor utsträckning har nu börjat göra det mer, bland annat de äldre, säger Wärmare.