Högtryck för glassbilen

Karantän i hemmet i kombination med vårvädret ger ökad försäljning för Hemglass.
–Det är som om högsäsongen har kommit en månad tidigare, säger Anders Granath, bolagets affärsutvecklingschef.

Vårväder och karantän i hemmet lockar till glassköp, enligt Hemglass. Arkivbild.

Vårväder och karantän i hemmet lockar till glassköp, enligt Hemglass. Arkivbild.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Ekonomi, näringsliv & finans2020-04-15 07:05

Coronakrisen, som försatt många i karantän och tvingar många att jobba hemifrån, speglas i Hemglass försäljningssiffror. Säsongen för glass som enligt bolaget börjar i april är redan uppe i sommarsiffror. Hittills har försäljningen genom glassbilarna ökat med 15 procent under mars och april jämfört med samma period förra året.

– Vi upplever att man kanske tycker det är skönt att kunna köpa glass utanför hemmet, eftersom man kanske inte åker till affären på samma sätt som tidigare. Många behöver kanske något som lyser upp i den här dystra tillvaron, säger Anders Granath.

Även Hemglass försäljning av frysta maträtter har ökat i ungefär samma utsträckning som glassen.

För att minska risken för smittspridning uppmuntrar bolaget kunderna att betala via Swish – och betalningsmetoden har ökat med 200 procent.

– Vi vill göra vad vi kan för att minska smittspridningen och vi har en stor ödmjukhet inför den rådande situationen. Det är förskräckligt att det är så många företag som har drabbats så hårt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!