– Nej, det kommer vi inte göra i det här läget, säger Ulrika Scholander, sektionschef på Arbetsmiljöverket, till TT.
Ärenden väcks efter att skyddsombud har lämnat in en framställan till myndigheten om en arbetsmiljöåtgärd i enlighet med arbetsmiljölagen.
Samma gäller i Dalarna
– Eftersom det är en skyddsombudsframställan så fattar vi beslut i varje enskilt ärende. Men eftersom skyddsombudsframställan har sett likadana ut runt om i landet så har vi fattat i princip samma beslut för alla ärenden, säger Ulrika Scholander.
Tidigare har Arbetsmiljöverket tagit samma beslut för busstrafiken i Region Dalarna och i Sundsvall. Myndigheten har runt tio liknande ärenden på sitt bord för olika orter eller regioner runt om i landet.
I Stockholmsområdet är lokalbussarnas framdörrar sedan några veckor stängda för passagerarna. Det beslutet fattades lokalt utan att Arbetsmiljöverket var inblandat.
Gällande Skånetrafiken fattade Arbetsmiljöverket sitt beslut på fredagen. Det innebär att Skånetrafiken inte får öppna sina främre bussdörrar för på- och avstigning för passagerare. Myndigheten har även beslutat att de två främsta stolsraderna och fram till förarplatsen ska vara avspärrade så att det finns ett säkert avstånd mellan bussförare och passagerare.
– Vi har även lagt ett föreläggande om att Skånetrafiken ska undersöka och riskbedöma arbetsmoment och arbetsförhållanden för att bussförarna ska ha en säker arbetsmiljö, säger Ulrika Scholander.
En massa saker
Busschaufförer i Skåne har stridit för åtgärden under en tid, men Skånetrafiken anser att man har vidtagit andra åtgärder för att skydda förarna. Första raden av säten har spärrats av och man har sagt att det är okej att sätta upp plexiglas framför chaufförerna. Bolaget har även gått ut med information till kunderna om att exempelvis hålla avstånd och undvika att resa i rusningstrafik.
– Enligt min åsikt har vi gjort en massa saker, men vi har sagt nej till att stänga framdörrarna och det beror egentligen på att det skulle påverka andra personer i bussen också. Det skapar trängsel och risk för smitta för dem. Det innebär även att kundmötet försvinner, för vi har vissa kunder med mer behov än andra, säger Saman Tondnevis, affärsområdeschef för bussar på Skånetrafiken.