Jokkmokks marknad blir digital efter 415 år

Det blir ingen vintermarknad i Jokkmokk i år, åtminstone inte en traditionell.

Familjen Kuhmunens renrajd tågar genom Jokkmokks marknad. Arkivbild från 2011. Under tisdagen väntas besked om hur coronapandemin slår mot 2021 års marknad.

Familjen Kuhmunens renrajd tågar genom Jokkmokks marknad. Arkivbild från 2011. Under tisdagen väntas besked om hur coronapandemin slår mot 2021 års marknad.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Ekonomi, näringsliv & finans2020-10-28 07:45

I stället kommer kulturevenemang och föreläsningar att sändas på nätet. Någon marknadsförsäljning på Jokkmokks gator är det dock inte tal om.

– Det är känslosamt att fatta det beslutet men vi måste sätta folkhälsan främst, säger Robert Bernhardsson (S), kommunalråd i Jokkmokk, till TT.

Marknaden har hållits oavbrutet i över 400 år. Nästa års marknad skulle ha blivit den 416:e. Förra året nådde man en toppnotering i antalet besökare med 50 000 personer på plats under marknadsdagarna som sker första helgen i februari.

Röster har höjts för att marknaden ska genomföras på något sätt för att hålla traditionen vid liv och en grupp har tittat på alternativa lösningar.

– Det går inte att genomföra en marknad i fysisk form, vi behöver ha personal som jobbar inom skola och hemtjänst. Vi kan inte riskera det, säger Robert Bernhardsson.

Fakta: Traditioner från medeltiden

Jokkmokks marknad brukar hållas första helgen i februari varje år och har rötter tillbaka till 1600-talet.

Syftet med marknaden när den upprättades av Karl IX var att stärka statens grepp i regionen, driva in skatt, hålla ting och sprida Guds ord.

På 50-talet tog Jokkmokks kommun över driften av marknaden.

Marknaden är en viktig samlingspunkt för samer i hela Sápmi.

Besöksantalet brukar ligga på mellan 35 000 till 45 000 besökare.

Källa: Jokkmokks marknad

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!