Beskedet kom nu på morgonen. Bolaget meddelade då att man inte ser någon möjlighet att genomföra en rekonstruktion och därför tvingas fatta beslutet att ansöka om konkurs. Totalt berörs 680 heltidsmedarbetare och 116 butiker runt om i landet.
– På grund av covid-19 och dess eftereffekter på konsumtionsmarknaden så har styrelsen bedömt att bolaget inte går att driva vidare. Det finansiella paketet räcker inte till, säger vd:n och koncernchefen Ingvar Larsson till TT.
Planerad nyemission
Klädkedjan beslutade bara för ett par veckor sedan om en planerad nyemission på 250 miljoner kronor samtidigt som dotterbolaget Joy försattes i konkurs.
Tanken var att emissionen skulle bidra till att banta bolagets skuldberg medan man samtidigt inte såg någon framtid för kedjan Joy.
– Vi hade ett finansieringsupplägg i mars med en nyemission framföra oss och nytt bankavtal. Då bedömde vi att det var tillräckligt och fullgott för att driva vidare bolaget. Vi hade lagt en ny stark affärsplan och gjort om vår varumärkesstrategi samt stora förändringar inför hösten med mycket nytt framför oss. Vi får hoppas att det ändå finns en framtid för bolaget och någon vill plocka upp det, säger Larsson.
TT: Men hur realistiskt bedömer du detta med tanke på utsattheten för detaljhandeln?
– Det är en svår frågeställning och jag vill inte spekulera i det men det finns mycket i det här bolaget.
Även om coronapandemin blev det som slutligen fällde MQ har bolaget under en längre tid brottats med ekonomiska problem. Ingvar Larsson klev på i augusti 2018 efter att tidigare jobbat med bland annat konkurrenterna Lindex och H&M. Han medger att MQ haft ett identitetsproblem.
Förändrats påtagligt
– När utvecklingen för detaljhandeln påtagligt förändrats under de senaste tio åren har MQ inte lyckats vara tillräckligt relevant för en målgrupp och vad vårt uppdrag är, vår position på marknaden och vem som är vår kund, erkänner han.
Ett sista försök till förändring kom i november förra året då man presenterade en ny satsning. Bolaget skulle döpas om till Marqet, utbudet ändras för att nå en ny målgrupp och som det då hette: "i större utsträckning rikta sig mot personer i arbetslivet".
Förändringsresan tog dock definitivt stopp i april och de 116 butikerna stängdes i dag.
– Nu tar konkursförvaltningen över i vanlig ordning, men viljan och ambitionen är att öppna upp dem igen så fort man gjort en inventering, säger Ingvar Larsson.
Utvecklat konsumtionsbeteende
Enligt Stefan Cederberg, aktiestrateg på SEB, orsakas MQ:s fall av kombinationen av en längre tid med dåligt lönsamhet följd av coronavirusets effekter. I tillägg väljer konsumenter mer och mer att handla via nätet.
– Det senaste slaget är den generella påverkan från en väldigt svag början på året, som är direkt korrelerat till viruset och att människor är mindre konsumtionsbenägna, säger Stefan Cederberg till TT.
Över tid kommer de kvarvarande butikerna tillsammans med e-handel ta över försäljningen som MQ stått för på marknaden. Dock är det här en av flera konkurser, konstaterar Stefan Cederberg.
– De som klarar av nedgången kommer komma ut med en starkare marknadsposition, säger han.