Minst fyra skadade – varav en död – inom loppet av tio dagar. Antalet olyckor kopplade till vattenskotrar har varit många i juni.
Nu ser både Kustbevakningen och sjöpolisen en ökning av vattenskoterförare som saknar sjövett. Martina Söderberg, vakthavande befäl på Kustbevakningens ledningscentral, säger att det överlag handlar om okunskap och ibland även bristande hänsyn hos förare.
– Man kör för att man tycker att det är roligt och tar inte hänsyn till badande, båtförare eller kanotister.
Martina Söderberg tycker att många förare ser skotern som en leksak.
– Använder man den som en båt är det inga problem – det är lekandet som blir ett problem.
Ökning under pandemin
I sommar gör Kustbevakningen tillsammans med sjöpolisen kontinuerliga kontroller på olika platser i Stockholm. I praktiken kan en överträdelse av regler exempelvis leda till att föraren får en fortkörningsbot.
I Östergötland får räddningstjänsten återkommande rapporter om skoterförare som missköter sig, uppger inre befäl Mikael Kalered. Vid det populära Varamobadet i Motala kör vattenskotrar in i ett av bojar avgränsat område där badarna ska kunna känna sig säkra.
– Det respekterar man inte. Ibland har vi problem med att de kör upp på land, säger han.
Att många håller sig hemma i Sverige i sommar på grund av coronapandemin har lett till ett uppsving av vattenskotrar och båtar, enligt Martina Söderberg.
– Det och det fina vädret har lett till en kraftig ökning av aktivitet på sjön.
Kustbevakningen tar emot samtal från folk över hela landet som klagar på vattenskoterförare.
– Det är otroligt många som ringer in längs hela kusten. Det är ett stort problem.
Sjöpolisen: Livsfarligt
Johan Skogfeldt, gruppchef på sjöpolisen i Stockholm, betonar att allvaret i att köra för fort eller att "leka" med vattenskotern i närheten av platser där människor badar.
– Gör man minsta snedsteg med vattenskotern så skulle man lika gärna kunna köra över någon som badar. Det är rent av livsfarligt i många fall, säger han.
I dag får alla över 15 år får köra vattenskoter. Kustbevakningen har tidigare, tillsammans med sjöpolisen i Västsverige, lyft fram att man vill införa krav på tillstånd för förare – både av snabbgående vattenskotrar och mindre båtar. Johan Skogfeldt stämmer in.
– Att politikerna inte gjort något än tycker jag är jättemärkligt, det här är ett återkommande problem som har pågått i närmare tio år, hävdar han.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) har tidigare sagt att han är beredd att se över lagstiftningen, och nu uppger han för TT att regeringen är beredd att införa ett förarbevis för vattenskotrar "så snart som möjligt".